Demo

Topic-icon Duplo vervangen door H4

1 maand 1 week geleden #3376 door Peter Meiboom
  • Peter Meiboom
  • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

• Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Na een (aan te bevelen) deelname aan een nachtrit ben ik op zoek naar meer licht op mijn TR4. Nu zitten daar de standaard lucas lenzen op met duplolampen (45/40W). Er blijken voor in deze behuizing ook halogeenlampen te koop: H4/H5 45/40W duplo halogeen en H4H5 duplo halogeen 55/60W.
    Heeft iemand ervaring met deze lampen? Leveren ze echt meer licht? Kun je de lampen met hoger vermogen (55/60) in een standaard koplamp zetten ivm de ontwikkelde warmte? Wie wil zijn ervaring delen?

Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

1 maand 6 dagen geleden #3377 door Kees van Schuppen

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

• Beste Peter, ik heb al jaren halogeen lampen in mijn TR zonder problemen.
    Het zijn H4 12Volt lampen 60/55W type P43t-38 van Philips.
    mvg Kees

1 maand 3 dagen geleden - 1 maand 3 dagen geleden #3378 door Peter Meiboom
    • Peter Meiboom
    • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

• Naar aanleiding van het antwoord van Kees wat verder gezocht op internet.
    Het vervangen van Duplolampen 45/40W of 75/70W (zie foto 1) kan op drie manieren.
    - De eenvoudigste manier is om de lampen te vervangen door halogeenlampen met een P45t voet (foto 2). Dit is dezelfde voet als die van de Duplolamp en is dus uitwisselbaar.
    De P45t halogeenlampen zijn niet overal leverbaar maar bij veel zaken en via internet zijn ze te bestellen. Ze zijn in drie vermogens te krijgen t.w. 45/40W, 60/55W en 100/90W.
    - Een manier die aan te bevelen is als je de reflectoren nog moet kopen is om direct reflectoren te kopen die voor Halogeen zijn voorbereid met een P43t passing (foto 3). Je kunt dan alle H4 lampen in alle uitvoeringen hierin kwijt. De Philips H4 60/55W P43t 12V 12342XVB1 X-tremeVision schijnt een van de beste te zijn als het gaat om de lichtopbrengst.
    - Er is ook een manier om de Duplo P45t passing met een pasring geschikt te maken voor de P43t zodat je makkelijker aan lampen kunt komen en een grotere keus hebt (foto 4).

Natuurlijk kun je niet onbeperkt lampen met een hoger vermogen in je auto zetten. Dit heeft gevolgen voor de schakelaar, bedrading en dynamo. Wanneer je verder geen extra lampen en stroomtrekkende accessoires hebt gemonteerd is de stap naar 60/55W prima te doen. De stroom die bij 60W loopt is (Vermogen P is Spanning U x stroom I, dus I=P/U=60/15=5A. De stroom is dus 5 Ampere. Omdat er twee koplampen zijn is de stroom die van de schakelaar naar de verdeling over de twee lampen loopt 10A. Met deze waarde en de lengte van de draad is de draaddikte te berekenen. Dit komt uit op 1,5mm2 (diameter is 1,4mm). De draad die bij een TR4 naar voren loopt (blauw/wit) is 2,5mm2 (diameter is 1.8mm). Dit is voldoende.
    De schakelaar moet de hogere stroom schakelen. Vooralsnog heb ik geen ervaringen kunnen vinden die er op duiden dat de schakelaar dat niet aankan. Mocht dat wel zo zijn dan zullen de lampen met een relais geschakeld moeten worden.
    Bij het gebruiken van 100/90W lampen moet er een voedingskabel van 4mm2 worden gebruikt en moet er geschakeld worden via een relais en moet de dynamo worden vervangen door een exemplaar dat meer vermogen levert.

Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56
    Laatst bewerkt: 1 maand 3 dagen geleden door Peter Meiboom.

Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden