Demo

Swallow Doretti

 swallow-top-image

De Swallow Doretti is vrijwel parallel met de TR 2 ontwikkeld, met medeweten van Sir John Black, de grote baas van Standard-Triumph. Het merk Swallow Coachbuilding was ooit eigendom van William Lyons, de baas van Jaguar. Maar in de 50-er jaren was het in het bezit van Tube Investments, de grote buizenmaker. De typenaam Doretti was geïnspireerd op de voornaam van Dorothy Deen, de befaamde sportwagen importeur in California, die ook de TR 2 in Amerika introduceerde. De introductie van beide typen vond in feite begin 1954 gelijktijdig plaats in het Ambassador Hotel in Los Angeles. De techniek van de Doretti was puur TR 2, maar chassis en body waren eigen ontwerp. De auto had een buizenchassis, waarin motor en versnellingsbak vergeleken met de TR 2 een stuk naar achter waren geplaatst om een betere gewichtsverdeling te krijgen. De auto was ook ca 18 cm langer dan de TR 2. De binnenpanelen van de body waren van staal en de huid was van aluminium. De auto was wel wat zwaarder, en dus iets trager dan de TR 2. Het was een elegant barchetta ontwerp, wat wel enige gelijkenis met de Ferrari 166 vertoonde. Hij was wel een stuk duurder dan de TR en omdat het merk Swallow relatief onbekend was, werd de auto geen commercieel succes. Nadat er 250 waren gemaakt tussen 1954 en 1955, werd de stekker eruit getrokken. Geruchten willen, dat William Lyons druk had uitgeoefend op Tube Investments…


Produktiedata

Bouwjaar: 1954-1955
Produktieaantal: circa 250 stuks