Demo

Triumph Italia 2000 Coupé

italia-top-image

In 1957 heeft Dr. Salvatore Ruffino het bedrijf C.E.S.A.C. opgericht en werd importeur van Standard-Triumph voor Italië. Zijn wens was om een eigen sportieve auto te produceren en liet Zagato en Michelotti ontwerpen voor een coupé op basis van de Triumph TR-3 maken. Zijn keuze viel op het ontwerp van Michelotti. Dit ontwerp werd tot aan de productie meermalen gewijzigd. In 1959 begon de feitelijke productie van de auto bij Vignale in Turijn. De auto werd uiteindelijk onder de naam Italia 2000 coupé door Ruffino S.p.a. op de markt gebracht. Vignale was een grote, professionele autobouwer die duizenden auto’s per jaar produceerde. De stalen carrosserie is door Vignale genummerd. Dr. Ruffino had een productieaantal van 1000 Italia’s gepland. Door de hoge aanschafprijs en daardoor problemen met de verkoop zijn er slechts 329 stuks gebouwd, de laatste eind 1962. In vergelijking met de TR-3A was de acceleratie iets trager door het hogere gewicht, maar de betere aerodynamica zorgde voor een hogere topsnelheid. Het enige nadeel van deze prachtige auto was de prijs die 30-40% hoger lag dan een standaard Triumph TR 3A . 

 


Produktiedata

Bouwjaar: 1958-1963
Produktieaantal: circa 300 stuks