Demo

Triumph TR2

tr2-top-image

In Jabbeke (België) kwam in mei 1953 het prototype TR2 aan de start van de snelheidsrecord dagen.  De TR2 werd gereden door Ken Richardson met op de vliegende mijl een snelheid van 200 km/h en over de vliegende kilometer 201 km/h. In juli 1953 ging de TR2 in productie, de motor was een 4 cylinder van 2 liter. In oktober 1954 werden de lange deuren vervangen door korte. Dit bleek nodig om de beschadigingen die optraden bij het openen van de deur langs de stoeprand te voorkomen. Vanaf het begin was de TR2 zeer succesvol in wedstrijden en rally's, o.a. in de Mille Miglia, Le Mans en in de Alpen Rally. Maus Gatsonides en Rob Slotemaker zijn twee heel bekende Nederlandse TR-coureurs.

  

  

TR2 Technische gegevens

Algemeen
Productie periode: 1953-1955
Productie aantal: 8636
Chassisnummers: TS1-TS 8636
Nieuw prijs (Ned.): ƒ 9.895,00
Aantal verkocht (Ned.):  
Motor & Transmissie
Motor: 4 cylinder in lijn
Boring x Slag: 83 x 92 mm
Cilinderinhoud: 1991 cc
Krukas: 3x gelagerd
Maximaal vermogen: 91pk bij 4800 tpm
Benzine voorziening: 2 SU carburateurs 
Transmissie:  4 speed
Body & Chassis
Wielbasis: 2240 mm
Breedte: 1461 mm
Spoorbreedte voor: 1370 mm
Spoorbreedte achter: 1156 mm
Lengte: 3.84 m
Hoogte (kap op): 1270 mm
Ledig gewicht: 1050 kg
Besturing: Tandheugel
Draaicirkel: 32 ft
Cardan: 3.7:1
Prestaties:
Topsnelheid: 172 km/u
0-100 km/u: 11,9 sec
Gem. verbruik: 1:11,5
Benzinetank: 57 liter