Demo

Triumph TR4

tr4-top-image

De eerste "nieuwe" generatie TR was de TR4 in 1961, die een geheel nieuwe door de Italiaan Michelotti ontworpen carrosserie had. Het nieuwe ontwerp was voor het eerst voorzien van neerdraaibare zijruiten, ventilatieroosters in het dashboard en meer cockpit ruimte. Onderhuids was de wagen voorzien van het chassis van de TR3 met een breedere spoorbreedte, rack-and-pinion stuurhuis en de bekende tr viercylinder motor, maar nu met een inhoud van 2,2 liter. De versnellingsbak was geheel gesynchroniseerd en als optie kon een Laycock overdrive worden besteld. Vanaf het begin van de produktie was de auto leverbaar als coupé met een glazen achteruit en een uitneembaar tussendak. Als optie was een stoffen tussendak leverbaar dat over een metalen frame werd gespannen Nu is de coupé-uitvoering bekend onder de naam van dat stoffen tussendak: "Surrey-Top". Vanwege de prijs is de coupé nooit echt een groot succes geworden.


TR4 Technische gegevens

Algemeen
Productie periode: 1961-1965
Productie aantal: 40253
Chassisnummers: CT1-CT40304
Nieuw prijs (Ned.): ƒ 13.000,00
Aantal verkocht (Ned.):  
Motor & Transmissie
Motor: 4 cylinder in lijn
Boring x Slag: 83 x 92 mm
Cilinderinhoud: 2138 cc
Krukas: 3x gelagerd
Maximaal vermogen: 100pk bij 4600 tpm
Benzine voorziening: 2 SU carburateurs of 2 Stromberg carburateurs
Transmissie:  4 speed
Body & Chassis
Wielbasis: 2240 mm
Breedte: 1461 mm
Spoorbreedte voor: 1245 mm
Spoorbreedte achter: 1220 mm
Lengte: 3912 mm
Hoogte (kap op): 1270 mm
Ledig gewicht: 966 kg
Besturing: Rack & Pinion
Draaicirkel: 10,4 m
Cardan: 3.7:1
Prestaties:
Topsnelheid: 177 km/u
0-100 km/u: 10,9 sec
Gem. verbruik: 1:9,1
Benzinetank: 53,5 liter