Demo

Ratel in versnellingsbakpook

7 jaren 4 dagen geleden #1000 door Jan Duppen

• Junior Boarder
  • Junior Boarder

• Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Ratel in versnellingsbakpook werd gestart door Jan Duppen
    Wie weet er raad met betrekking tot de beruchte ratel in de pook van de TR 2-4 types?
    Vooral de derde versnellng, maar ook wel de vierde hebben er last van bij flink optrekken en speciaal in de

bergen. Geen van de andere Internet fora komt met een verklaring of een oplossing. Bill Piggot schrijft dat Triumph het probleem probeerde op te lossen met de "anti rattle spring en plunger" maar dat dat ook

niet erg veel hielp. Niet iedereen heeft er last van.
    Los van een oplossing of lapmiddel zou ik willen weten wat de oorzaak van het geratel is, en dus of er iets aan het slijten is. Geluid, behalve uit de

uitlaat, is i.h.a. geen goed teken.
    Waarom hebben moderne auto's er geen last van? Wie weet er meer van???

Jan

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

7 jaren 4 dagen geleden - 7 jaren 3 dagen geleden #1001 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Beantwoord door Wim Fournier in topic Ratel in versnellingsbakpook
    Gefeliciteerd Jan. Zo te zien is dit de eertse keer dat je een bericht op het TR forum zet en je treft het; dit is het duizendste bericht sinds de start van dit nieuwe forum. Een mijlpaal.
    Wat

betreft de geluidsproductie van de pook; dat is vrij simpel. In een versnellingsbak zitten nu eenmaal tandwielen die zich tegenover elkaar afrollen en dat gaat gepaard met trillingen = geluidsproductie. Ook het

achtereenvolgens hebben van een werkslag die gepaard gaat met een explosie van de cilinders in de motor gaat gepaard met trillingen. Wanneer die geluiden samentreffen versterken ze elkaar en worden ze des te

duidelijker hoorbaar.
    Nu doet het zich bovendien voor dat de lengte en het gewicht en de gewichtsverdeling van de pook een synchronisatie van het eigen trillingsgetal van de pook met de de eerder genoemde

trillingen teweegbrengt; versterking van het geluid, dus.
    Als je daarvan af wilt zijn, kan je proberen een knop met een geringer gewicht bovenop de pook te schroeven, daarmee verleg je het natuurlijke

trillingsgetal van de pook en doet hij niet pas op een hoger toerental weer mee in het koor van de motor en de versnellingsbak. Alternatief is; het draadeind bovenop de pook een paar centimeter verder naar

beneden voort te zetten, er een anderhalve cm van boven af te zagen en de oude knop er weer op. Daarmee bereik je een ander trillingsgetal en doet de pook niet meer mee in het koor.
    Motorrijders kennen dit

fenomeen; ze kunnen last hebben dat de uiteinden van het stuur mee gaan trillen met de motortrillingen, waardoor je handen gevoelloos worden op de duur. De oplossing is simpel een prop lood in beide uiteinden

van het stuur en het euvel is over.
    Moderne auto's hebben minder last van trillingen doordat de bewerkingsmarges veel nauwer zijn op de tegenwoordige machines. Bovendien hebben we geleerd een betere

afstemming van de onderlinge gewichten en afmetingen van zuigers, drijfstangen, krukaswangen te bereiken, waardoor de excentrieke krachten minder zijn en elkaar beter opheffen.
    Laatst bewerkt 7 jaren 3 dagen geleden doorWim Fournier.

7 jaren 3 dagen geleden #1002 door Jan Duppen

• Junior Boarder
  • Junior Boarder

• Beantwoord door Jan Duppen in topic Ratel in versnellingsbakpook
    Dank voor je uitgebreide antwoord Wim.
    Ik ga ermee aan de slag en zal later de resultaten melden.
    Jan

7 jaren 2 dagen geleden #1010 door G.A.C Bouwmeester

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

• Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Ratel in versnellingsbakpook
    Als ik Wim goed begrijp, is het verzwaren of lichter maken van de versnellingspook een oplossing.

De versnellingspoook van een TR is redelijk makkelijk te vervangen dus afzagen is niet mijn

eerste optie. Er af is er af zullen we maar zeggen.

Bij onze TR4 zit een lage/ kleine pook maar er zijn ook die de lange variant hebben en ook is het nog mogelijk om de pook uit een saloon te monteren.

Of dit bij een TR3 ook mogelijk is qua ruimte weet ik niet.

Succes met het "verzwaren /verlichten /verlengen" van de pook.

Even zonder pookknop is heel eenvoudig en snel te proberen.

Marcel.

7 jaren 11 uren geleden #1018 door Jan Duppen

• Junior Boarder
  • Junior Boarder

Het is leuk dat er zo alert gereageerd wordt op mijn vraag.
    Ik heb een lichte houten pookknop dus ik denk niet dat het gaat helpen als ik hem er helemaal af haal. Heb ik overigens nog niet

geprobeerd.
    Bij het demonteren heb ik geconstateerd dat de anti rattle spring er wel in zit, maar de bijbehorende plunger niet. Dus de anti rattle kan niet werken zoals bedoeld is. Die plunger dus eerst maar

eens bestellen en monteren.
    Maar na een hoop geGoogle kwam ik één merkwaardige oplossing tegen:

"GEARSHIFT LEVER CHATTER:
    The simple corrective measure has been dealt with in a separate Bulletin

which seems to have been overlooked by many service shops. Therefore, to briefly recapitulate, remove the gearshift lever knob and boot, remove the top cover bolt and cover together with the inner cover and

spring. Slide down over the gearshift lever a fairly heavy piece of rubber or neophrene tube 7/8" long and 5/8" inside diameter. Press it down until it comes in contact with the fulcrum ball. Reassemble and

that is all that is necessary. The rubber or neophrene will act as a vibration damper in this position."

After the installation, the hose had to be shortened a bit because its initial length prevented

the lever from being pulled up far enough to go into reverse. Also, the rubber boot would no longer grip the edge of the hole in the tunnel, but the application of 3M Weatherstrip Adhesive made it do so.

Gerald Gordon"

Welnu, toevallig had ik een stuk slang van de juiste diameter en ik heb het uitgeprobeerd wat deze Engelse meneer beweert. Alleen moet je eerst de conische veer monteren en daarna pas de

slang, anders krijg je met geen mogelijkheid het deksel er weer op. Ik heb het stukje slang wel korter moeten maken dan hij zegt. Ook ik kreeg hem daarna niet meer in de achteruit. Dus de slang weer een beetje

korter gemaakt, tot ik hem net in de achteruit kon schakelen.
    Ik denk dat het stukje slang nu 18 milimeter is. Vandaag ben ik gaan rijden en wat blijkt: het geratel is bijna weg! Alleen bij volgas hoor je

nog wat. Met de anti rattle plunger er straks bij zou het nog beter moeten worden.
    Wordt t.z.t. vervolgd!

Jan

6 jaren 11 maanden geleden #1028 door Jan Duppen

• Junior Boarder
  • Junior Boarder

8 Juli 2012
    Zoals beloofd is hier het vervolg van mijn relaas.
    De anti rattle spring and plunger zijn inmiddels gearriveerd en gemonteerd.
    Om het effect te beoordelen heb ik het stukje slang

van de vorige bijdrage maar verwijderd.
    Dus een proefrit gemaakt en flink optrekken, ook tegen een berg (viaduct) op. En lo and behold, zoals de Engelsen zeggen: het geratel was voor 99% verdwenen! Je

gelooft het niet, dat dat stomme veertje en het kleine stukje metaal dat ze een plunger noemen het probleem oplossen.
    Ik hou het slangetje wel achter de hand, je weet maar nooit.
    Om de onderdeeltjes te

monteren moet je wel secuur te werk gaan, anders springt het zaakje uit elkaar en kan je de plunger nooit meer terug vinden. Het is helaas wel nodig om de transmissie tunnel te verwijderen. Demonteer de pook en

zet hem horizontaal stevig vast in een bankschroef. Bedek de omgeving met een doek, dan heb je kans de plunger terug te vinden als het zaakje uit elkaar springt. Stop vet in het gaatje onderin en doe het

veertje er in. Neem een kleine maat tie-wrap (breedte is de helft van de doorsnede van de plunger en maak er een lusje van dat je om het ondereinde van de pook doet. Druk de plunger met een waterpomptang tegen

het veertje in zodat het grotendeels in het gat verdwijnt. Trek intussen de tie-wrap aan, over de plunger, zonder de waterpomptang weg te laten schieten. Als de tie-wrap zo strak mogelijk zit haal je de tang

weg en kan je de pook terug zetten. Ik had van te voren de derde versnelling ingeschakeld, zodat de pook er maar op één manier in kan en van onderen naar achter steekt. Dan kan je er beter bij. Voorzichtig de

pook terug plaatsen, maar wel met een besliste beweging. De tie-wrap schuift naar boven en de plunger blijft op zijn plaats, tenminste, dat is de bedoeling. Gauw de deksels monteren en het is veilig. De tie-

wrap kan je dan met een tangetje doorknippen en verwijderen.

Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden