Demo

Conventionele ontsteking afstelling TR4A

6 jaren 6 maanden geleden #1170 door Richard Weterings
  • Richard Weterings
  • Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

• Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Conventionele ontsteking afstelling TR4A was gemaakt door Richard Weterings
    hallo, wie kan mij helpen met afstelling van de onsteking, in dit geval een normale met contactpunten. De motor loopt op euro 95, maar verbruikt nogal veel brandstof (zuiniger dan 1:9 kom ik

nauwelijks), ook mis ik vermogen, dus ik heb het gevoel dat mijn onsteking niet juist staat.

- in de distributieunit zit een arm met 10° graden erop, welke de centrifugaalvervroeging regelt. Ik heb

echter op internet gelezen dat inclusief vacuumvervroeging de totale vervroeging richting de 30° moet gaan. In dit geval moet er een arm in met meer graden. Weet iemand wat er standaard wordt gebruikt ?

- wat is een bewezen goede afstelling voor het dynamisch afstellen van de voorontsteking ivm euro 95 ? Op dit moment staat de onsteking op ong. 10° voor BDP.

vast bedankt voor jullie hulp.

groet, Richard

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #1171 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Geslacht: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic Conventionele ontsteking afstelling TR4A
    Kan me vergissen; maar is het niet zo dat je ook rekening moet houden met de vacuümvervroeging?
    Op de krukaspoelie geef je 10 graden voorontsteking, met volledige benutting van de

centrifugaalvervroeging komen daar nog 10 graden maximaal bij en dan heb je ook nog de vacuümvervroeging die in uiterste stand nog eens 10 graden vervroeging geeft. Zo kom je aan de dertig graden die in het

boek staan.
    Mijns inziens ligt je probleem in de carburateurafstelling: Je stelt de carburateurs af bij stationnair toerental.Wanneer je het gewenste resultaat bereikt, ben je tevreden. Dan ga je rijden; op

kruissnelheid draait de krukas drie maal zoveel toeren, er moeten dan ook drie keer zoveel liters lucht door de inlaat stromen. Daarvoor is wel meer zuigkracht nodig vanuit de cilinders dan bij stationnair

toerental.
    Nu komt het.
    Als er een klein luchtlek is in het inlaat systeem, zuigt de motor niet alleen lucht aan via de carburateurs, maar ook door het lek. Om toch een goede mengselverhouding te

verkrijgen heb je dus je carburateurs wat te rijk afgesteld, zodat -met de leklucht- de ideale mengverhouding is gekregen. Bij stationnair toerental, weliswaar. Je gaat nu rijden, er moet driemal zoveel lucht

komen. Via de carburateurs komt die lucht er wel. Alleen het luchtlek kan het niet bijbenen, daar komt niet zomaar drie maal zoeveel lucht door naar binnen lekken. De carburateurs staan dus te rijk voor

kruissnelheid. Ze staan dan zeker te rijk op die momenten dat je het gas bewust indrukt om snelheid te maken. De ideale mengverhouding is er in de verste verte niet.
    Vandaar je hoge verbruik. Vandaar het

slecht optrekken. De uitlaatgeluiden zijn ook niet zoals het hoort wanneer je het 'gas erop' hebt.
    Dus, ga maar eens op zoek naar een luchtlek.
    Zitten de moeren waarmee het uilaatspruitstuk tegen de kop

zit behoorlijk strak, zitten de moeren waarmee de carburateus op het spruitstuk zitten behoorlijk vast. Zij de pakkingen tussen die verbindingen gaaf en heel. De assen van de smoorkleppen in de carburateurs

hebben neiging de gaten in het carburateurhuis waar ze doorheen steken ovaal uit te slijten. Je kunt die asjes dan zijdelings op het carburateuhuis bewegen.
    Met een spuitbusje WD40 in de hand kan je met

stationnair lopende motor een luchtlek vinden door rondom de pasvlakken / pakkingen wat te spuiten. Als het toerental van de motor daarop reageert heb je op de plek waar je spoot een luchtlek.
    Als je een

rembekrachtiger in de auto hebt aangbracht is er een vacuumslang vanaf het spruitstuk naar de balg. Zijn die aansluitingen luchtdicht, is het meembraan van de balg niet lek.
    Als je carterontluchting hebt

(aangebracht), zijn alle slangverbindingen luchtdicht. Ligt de pakking onder het kleppendeksel op alle plaatsen correct tussen het deksel en de kop, zodat daar geen lucht kan lekken. In het gaatje waarin de

oliepijlstok steekt hoort een rubber manchetje, als dat er niet in zit heb je daar een luchtlek.
    Wanneer je naar een professionele oldtimergarage gaat en je laat daar een uitlaatgasmeting doen kan het zijn

dat ze je daar vertellen dat je een luchtlek hebt.
    Wanneer je de carburateurs laat afstellen bij een bedrijf waar ze een rollenbank hebben, kan het zijn dat je op kruissnelheid een goed lopende motor

bereikt, maar, bij luchtlekken loopt de motor dan stationnair te arm.
    Maar, het is natuurlijk goedkoper wanneer je het lek zelf weet te vinden.
    Laatst bewerkt 6 jaren 6 maanden geleden doorWim Fournier.

6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #1172 door G.A.C Bouwmeester

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

• Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Conventionele ontsteking afstelling TR4A
    Richard,

Als je niet gewent bent om zelf te sleutelen vraag dan iemand uit je regio die dat wel kan. Op die manier is het makkelijker om het te leren.(en samen weet je meer)

Als je geen

luchtlekken gevonden hebt kun je verder gaan.

Als een afstellamp (scroboscoop) en collourtune (een speciale bougie zodat je in de cilinder kunt kijken) is het heel goed zelf te doen.

Zet eerst de

onsteking statisch(= met stilstaande motor) op de juiste waarden. Dit staat wel ergens in het werkplaatshandboek of in de gloveboxmanuel. Nu de kontactpunten op de juiste afstand zetten. Zet de fijn afstelling

A/R van de verdeler in het midden.
    Dit is een beginpunt.
    Start de motor en kijk met de lamp waar het markeringsteken van de polie staat.
    Bij meer toeren is er meer vervroeging dus meer ruimte tussen

markering poulie en vaste markering op het distributiedeksel.
    Verhoog nu het toerental naar ongeveer 2000, verdraai evt het hele onstekingshuis om te luisteren of het toerental hoger of lager wordt. Zoek het

punt dat net onder het hogerlopen ligt.
    Zet de onsteking vast en laat de motor stationair draaien evt met stationair stelschoef bij regelen.
    Met de fijn afstelschroef is het mogelijk om de puntjes op de i

tezetten.
    Wanneer dit klaar is wel even een proefritje maken om te controleren of het op de weg ook lekker loopt. Met de fijnafstelschroef is dit gemakkelijk. Niet meer dan 1 streep per keer, iets verzetten

even rijden om de verandering te beproeven. Rijden en de versnelling in 4, toerental laten zakken tot ongeveer 1000 en dan geleidelijk gasgeven tot ongeveer 3500 dit moet zonder horten en stoten gaan. Gaat dat

goed dan heb je nu een aardige afstelling.
    Nogmaals controleren met de afstellamp en alle moeren goed vastzetten ander verloopt hij als nog.
    Als je colourtune hebt kun je nu verder gaan om afstelling van

de carburateurs, zie de handleiding hoe te doen. Het is dan heel goed mogelijk dat het onstekingstijdstip dan weer op nieuw afgesteld moet worden.
    Het heeft allemaal met elkaar te maken verandert er iets in

tijd of brandstofsamenstelling dan heeft het invloed op totaalplaatje.

Het is even een geworstel maar als je goed resultaat boekt heb je een super voldaan gevoel!

O ja, wel alles voor eigen

risico!

ps welk soort carburateurs heb je?
    ps afstelgegevens kunnen statisch en dynamisch zijn en daar zit heel veel verschil in.

succes Marcel.
    Laatst bewerkt 6 jaren 6 maanden geleden doorG.A.C Bouwmeester.

6 jaren 6 maanden geleden #1173 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

• Beantwoord door Richard Weterings in topic Conventionele ontsteking afstelling TR4A
    Dank alvast voor de tips. Ik zal eens op zoek gaan of ik inderdaad een luchtlek heb en de bestaande pakkingen van de carb. vervangen.

Ik had reeds de dwell gemeten en met een stroboscoop de

ontsteking afgesteld, dus de contactpunten en ontsteking moeten redelijk goed staan (zowel statisch als dynamisch gecontroleerd). ook zie ik met de strob. dat de mechanische vervroeging werkt. Vandaar dat ik

benieuwd was of mijn ontstekingsunit wel de juiste componenten bevat (bv de aanslag van 10° of dit juist is).

Ik zal eens proberen in de 4e versnelling van 1000 naar 3500 toeren te trekken, om te kijken

of dat meer info geeft. Die truc kende ik niet.

groet richard

6 jaren 6 maanden geleden #1174 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Beantwoord door Wim Fournier in topic Conventionele ontsteking afstelling TR4A
    Waarschuwing: vervang de carburateurpakkingen alleen wanneer je vastgesteld hebt dat je daar een luchtlek hebt. Waarom geld uitgeven aan iets wat in orde is? Controleer of de moeren van het spruitstuk

vast zitten en die van de carbs op het spruitstuk. Zitten er los, dan heb je kans dat de pakking doorgelatn heeft en ook bij aandraaien van de moeren niet goed meer afdicht. Controleer met een spuitbusje WD40,

ook van onderaf spuiten! En zitten de smoorklep asjes nog nauwsluitend in het carburateurhuis. Even WD40 erop spuiten -van weerskanten- en je weet zeker dat het daaraan (niet) ligt.
    Wanneer je carburateurs

hebt met een difragma erin (Stromberg) kan het zijn dat er een ouderdomsscheurtje in zit waardoor de naald niet hoog genoeg meer opgetild wordt uit de sproeier en je bij wijd geopende smoorklep een te arm

mengsel houdt.
    Meld je ons je bevindingen? Dan kunnen mensen die later het forum raadplegen dat ook lezen en leren ze de resultaten van de raadgevingen ook kennen.

6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #1187 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

• Beantwoord door Richard Weterings in topic Conventionele ontsteking afstelling TR4A
    Inmiddels ben ik wat verder. Met WD40 gekeken of ik lekkage kon vinden bij het spruitstuk en carburateurs. Ik merkte niets aan de motor. Wel alle bouten gecontroleerd en deze kon ik behoorlijk

natrekken. Dit bracht iets. Vervolgens de contactpunten en condensator vervangen (en goed afgesteld). Dat bracht heel veel. Motor loopt nu weer rustig stationair. Afstellen van de ontsteking gaf duidelijk meer

vermogen bij het optrekken. Al met al dus behoorlijk verder gekomen. Dus dank voor alle tips.

Echter, nu heb ik een nieuw probleem ondervonden (al lijk ik hier al langer last van te hebben). In de 4e

versnelling komt het toerental niet boven de 4000. Dat voel je dat de motor gaat inhouden. Ik dacht eerst dat het pingelen is, maar ik heb de onsteking steeds vroeger gezet, totdat ik nog net iets voor 0° zat

en geen vermogen meer had. weer terug naar 4-6° en de auto trekt weer goed op. Maar boven de 4000 kan ik in zijn 4 niet komen. Iemand een idee ? Overigens zien de bougies er keurig schoon uit met een bruin

pikkeltje.

groet, richard
    Laatst bewerkt 6 jaren 6 maanden geleden doorRichard Weterings.

6 jaren 6 maanden geleden #1191 door G.A.C Bouwmeester

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

• Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Conventionele ontsteking afstelling TR4A
    Alleen in de vierde versnelling?

Dus bij het wegrijden/optrekken in de andere vernellingen is 4500/4750 geen probleem?

6 jaren 6 maanden geleden #1194 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

Is dit -wat ze noemen- 'starving'? Het wekt de indruk dat de motor lucht tekort komt, of misschien brandstof.
    Dus, vraag één. Wanneer heb je voor het laatst het luchtfilterelement verschoond

(vervangen)? Bij sommige auto's bevuilt het fluim uit de carterontluchting het element, wat dicht slaat.
    Heb je een hitteschild tussen de carburateurs en het uilaatspruitstuk?
    Stroomt de

koelvloeistofaansluiting op het inlaatspruitstuk goed door? Te warme carburateurs verdampen de benzine te vroeg, waardoor het volume van de benzine in de venturi al zo toemeemt, dat er voor het aanzuigen van

zuivere lucht minder ruimte overblijft. Dat ontregelt het mengsel.
    En dan de benzinepomp. Als die zo oud is als je auto, is de kans groot dat de spankracht uit het spiraalveertje te veel verminderd is. Een

hevel die telkens door de nokkenas aangedrukt wordt trekt het membraan in de benzinepomp naar beneden waarmee de pomp benzine aanzuigt. Een spiraalveertje drukt de membraan weer omhoog waardoor de benzine de

vlotterkamers in loopt. Als de vlotters zover op gedreven zijn dat de naald de toegang gesloten houdt, kan de spiraalveer niet verder omhoog en leegt de kamer van de pomp maar gedeeltelijk. Zo krijg je dus

afgepaste hoeveelheden benzine toegevoerd. Om de doorstroming in de pomp één kant op te houden en terugstromen tegen te houden zitten er twee klepjes in de pompkamer. Wanneer die niet (meer) zuiver afdichten,

stroomt er toch benzine terug, die dus niet beschikbaar komt in de vlotterkamers. Als het veerje te veel spankracht verloren heeft, gaat het membraan vertraagd omhoog en is de stroomsnelheid in de leiding

beperkt. Dan kan je bij vol vermogen (plankgas in 4) benzine tekort komen. Het kan ook zijn dat het membraan zelf door ouderdom haarscheurtjes gekregen heeft die langzamerhand steeds doorlatender worden. Een

nieuw membraan kan wonderen doen. Tenslotte een waarschuwing. Als je een nieuwe pomp koopt kan je het ongeluk hebben dat die uit verweggiestan komt en de fabrikant er geen weet van had hoe sterk die veer moet

zijn. Een te sterke veer levert zoveel druk dat de vlotters te weinig kracht op de vlotternaald kunnen uitoefenen om de toestroom van benzine te stoppen. Wanneer je dan je carburateurs wilt afstellen moet je

naar steeds armer en armer gaan omdat feitelijk de sproeiers steeds 'overlopen'. (Ervaringsfeit). Je hebt dan een drukregelaar in de leiding nodig.

6 jaren 6 maanden geleden #1195 door G.A.C Bouwmeester

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

@ Wim,

De 4 cilinder wetliner heeft geen koelvloeistof aansluiting op het inlaatspruitstuk.

En wat is het verschil behalve de snelheid of je in 1, 2 3 of 4e versnelling rijd met een

toerental van 2000, 3000, 4000 of 4750?
    De motor maakt gewoon zijn toeren en de versnellingsbak bepaald de gereden snelheid?
    Brandstof toevoer e.d. blijven toch ongeveer het zelfde?

Marcel

6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #1196 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

Oppervlakkig heb je helemaal gelijk Marcel.
    Een factor is echter dat je bij het optrekken in de lagere versnellingen al vrij snel doorschakelt wanneer je de hogere toerentallen bereikt. Alleen bij

langdurig doortrekken op 4000 4500 toeren kom je in de fase dat de benzineaanvoer kan achterblijven bij het verbruik. Bovendien, in de lagere versnellingen is de weerstand die de motor ondervindt bij het op

toeren komen tot boven de 4000 geringer; daarmee is er onder die omstandigheden ook minder benzine nodig om het toerental te bereiken en vast te houden.
    De benzine aanvoer komt pas in de critieke fase in de

hoogste versnelling, waarbij de bak geen vertraging meer geeft en de overbrenging 1 op 1 bereikt.
    Het is lang geleden dat ik een 4a onder de motorkap mocht kijken, ik twijfelde dan ook of er

temperatuurbeheersing via het koelsysteem op het inlaatspruitstuk zit. Maar; voor het geval, wel even het aspect aangestipt. Zonder koeling dus, is het inlaatsysteem extra gevoelig voor hitte vanaf het

uitlaatspruitstuk. Wanneer de motor in de hoogste versnelling haar maximale vermogen moet opbrengen, wordt de meeste benzine verbrand en is de uitlaat op z'n heetst. De verarming van het mengsel die daardoor

optreedt levert bovendien een hogere eindtemperatuur van de verbranding op. Nóg hetere uitlaat. Een goede afscherming tussen de inlaat en de uitlaat kant heb je dan het meest nodig.
    Wanneer je ooit een fiets

met versnellingen gebruikt weet je, dat het met eenzelfde toerental ronddraaien van de trappers in de hogere versnellingen ook meer energie van je vraagt.
    Weliswaar is bij elk toerental het slagvolume per

cilinder gelijk. Maar tussen de cilinder en de carburateur zit een smoorklep -dat ding waar je gas mee geeft-. Doordat de smoorklep meestentijds min of meer gesloten is, zuigt de zuiger weliswaar met steeds

evenveel kracht (vacuüm) aan het inlaatspruitstuk, maar de smoorklep laat maar een deel van deze zuigkracht -dit vacuüm- tot de venturi doordringen. Om aan de 4000 toeren te komen moet je in elke volgende

hogere versnelling die smoorklep verder open zetten om voldoende brandbaar mengsel te inhaleren om de kracht te leveren die nodig is om aan die toeren te komen. Pas bij 'full throttle' komt de volle

zuigkracht van de motor tot in de venturi bij de sproeier en wordt de maximale hoeveelheid benzine opgenomen in de inlaatlucht. En, omdat het vacuüm dan op zijn grootst is, komt er ook de maximale hoeveelheid

liters lucht binnen. Daarom druk je het gaspedaal in elke volgende hogere versnelling dieper in om aan de gewenste snelheid (=toerental) te komen.

6 jaren 6 maanden geleden #1200 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

Bedankt voor de vele reacties. Even een paar feiten:
    - in de 1e, 2e en 3e versnelling kan ik tot 5000 toeren doortrekken.
    - stromberg carburateurs
    - geen oude benzinepomp, maar vast wel uit

verweggistan
    - geen hitte schild
    - compressie van alle cilinders gemeten, 180-190 psi, wat volgens mij prima is.

Na het lezen van de adviezen lijkt het te "voelen" als een brandstof tekort. Ook

omdat het verstellen van de ontsteking geen vershil maakt. De bougies zien er qua kleur goed uit, dus te arm of te rijk lijkt niet aan de orde (al kan ik dat niet controleren bij 4000 toeren). Ik rijd al jaren

zonder hitte schild, dus ik heb het idee dat dat niet de oorzaak was, want ik kon wel altijd 5000 toeren rijden in zijn 4de versnelling. mijn eerste reactie is benzinepomp checken. Dat ga ik dus doen. De

vlotterkamers van de carburateurs heb ik recentelijk gecontroleerd en de vlotters heb ik gecontroleerd volgens de onderhoudsmanuel. Dat lijkt te kloppen. Of de naald voldoende hoog wordt opgetild weet ik niet.

Ik zal eens controleren of het membraam goed heel is.

ik houd jullie op de hoogte.

groet, richard

6 jaren 6 maanden geleden #1201 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

Wanneer je die 'Strombergs'even uit elkaar haalt kan je zo zien of de membranen nog zonder haarscheurtjes zijn. wanneer die er welal in zitten loont het de moeite om nauwkeurig na te gaan of er niet

al een dieper gaand scheurtje in zit waardoor het vacuüm boven het membraan lucht uit de venturi kan aanzuigen en de naald dus minder hoog wordt opgetild = minder benzine in het mengsel.
    Je hebt het in het

begin over de kleur van de bougies. Die is inderdaad goed.
    wat j doen kunt, is de kleur bvan de bougies controleren nadat je -met de motor op bedrijfstemperatuur- een aantal minuten aaneen zo hard mogelijk

gereden hebt. Als je dat op de snelweg doet en het contact afzet terwijl je een parkeerplaats oprijdt en meteen de versnelling in neutraal en contact af. Dan kan je de kleur zien op die snelheid en bij die

belasting. Wanneer de bougies lichter van kleur zijn dan je bij je eerdere vaststelling zag, heb je een armer mengsel. Gebruik een stukje tuinslang om de bougies uit het blok te draaien, zodat je je fikken niet

brandt. Is ook handig om ze er weer in te draaien.

6 jaren 6 maanden geleden #1203 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

Zojuist de membramen van de carb. gecheckt. Deze lijken in orde te zijn, ik kon geen scheurtjes vinden. De zuiger (met naald) beweegt goed en valt keurig terug op zijn zitting. Vervolgens heb ik de

benzinepomp gewisseld met een andere die ik nog had liggen. Eerst het membraam gecontroleerd en ingebouwd. De oude pomp uit elkaar gehaald, maar hier leek het membraam er nog goed uit te zien. Proef op de som

genomen en toen de motor nog relatief koud was kon ik de 5000 toeren aantikken in de 4e versnelling. Nadat ik omgedraaid was op de rotonde, op de terugweg kon ik niet verder komen dan 4500 toeren. Daarbij begon

de motor weer in te houden. Aangezien ik geen snelweg in de buurt heb kan ik niet langer dan 1 minuut 5000 toeren rijden, want dan rijd ik al harder dan de snelheidslimiet ;-)

Eerst komend weekend de MMG

maar eens rijden. Daar moet ik toch via de snelweg naar toe ;-)

6 jaren 6 maanden geleden #1204 door G.A.C Bouwmeester

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

Als je zaterdag toch de MMG rijdt en je hebt even tijd over zoek dan Ton Wissing even op (startnummer 22). Hij weet echt alles van stromberg carburateurs en van ontstekkingen. Leg je afstellamp ook maar

even in de auto misschien kan hij je zo helpen.

Veel plezier zaterdag.

Marcel

6 jaren 6 maanden geleden #1214 door Ton Wissing

• Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

• Beantwoord door Ton Wissing in topic Conventionele ontsteking afstelling TR4A
    OM IETS TOE TE VOEGEN AAN DE DISKUSSIE OVER CARBURATEURS VAN ZOWEL STROOMBERG EN SU GAAN ALLE PERSONEN DE RESULTATEN VAN ALLE HANDELINGEN AL VAST UITVOEREN VOORDAT HET SLACHTOFFER GE OPEREEERD IS ER

WOREN ALLEMAAL O H VERHALEN VERTELD
    BEGIN EENS BIJ HET BEGIN EN LEG B.V. DE STROOMBERGS EERST EENS OP DE WERKBANK
    ZOLANG JULLIE DAT NIET DOEN ,BLIJFT HET RESULTAAT K L OTEN
    DE H.G. VAN TON WISSING

(VRAAG EEN AANTAL LEDEN VAN DE TRCH OF IK GELIJK HEB)
    ,
    WEL TERUSTEN.

STROOMBERG CARBURATEURS ZIJN PERFECT AF TE STELLEN OF DACHTEN JULLIE,DAT ZE BIJ SAAB EN VOLVO
    ACHTERLOPEN

6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #1215 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

Nee, dit is heel verhelderend Ton. Hiermee is de kwestie ineens opgelost. Je hebt werkelijk geweldig geholpen. Je reactie getuigt van een diep inzicht in deze materie. Je weet het ook zo goed onder

woorden te brengen.

6 jaren 6 maanden geleden #1216 door Ton Wissing

• Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

NOU WIM DAAR GAAT HIJ DAN,WAT STEEDS WEER BLIJKT NA AL DE THEORETISE VERHALEN MOET IK ZEGGEN
    DAT NA 50 JAAR ERVARING MET TECHNIEK EN HET AFSTELLEN VAN VELE HONDERDEN SAAB'S EN VOLVO'S
    HAAST

ALLES AAN DE BASIS FOUT GAAT GA EERST KLEPPEN METEN EN STELLEN(VOOR EN NA COMPRESSIE METEN
    PUNTEN AFSTELLEN ) CARBURATEURS DEM,CONTROLEREN VAN NAALDEN EN SPROEIERS GASKLEPPEN EN
    VOORAL VLOTTERNIVO

CONTROLEREN EN GELIJK STELLEN DIT IS DE GROOTSTE FOUT DIE GEMAAKT HIER WORDT
    HAAST ALTIJD AAN VOORBIJ GEGAAN,NATUURLIJK OOK DE MEMBRAMEN EN HET TERUG VALLEN VAN DE ZUIGERS
    IN HET HUIS DAN TYMING (PLUS

MINUS 12 GRADEN BIJ STATIONAIR TOERENTAL TUSSEN 700 EN 900)
    DE PUNTEN MOETEN 0'4 MILLIMETER OPEN GAAN IS (60 GRADEN) NATUURLIJK IS HET DAN NOG NIET ZEKER
    DAT HIJ GOED LOOPT .IK BEGIN MET AFSTELLEN

ALTIJD MET EEN HOGER TOERENTAL EN GAA DAN LATER PAARS GEWIJS OMLAAG WANT LANG NIET ALLE MOTOREN WILLEN HET ZELFDE TOEREN TAL STATIONAIR
    ER ZIJN VELE TR,S IN MIDDEN NEDERLAND DIE EENS PER JAAR BIJ MIJ LANGS

KOMEN EN DAAR IS OOK
    ALTIJD IEMAND BIJ DIE ALLE PRIJZEN WIND WELLICHT WIL DEZE MENEER EENS REAGEREN,GROET TON WISSING

6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #1217 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

Kijk, nu ken ik je weer, de behulpzame Ton.
    Zeker, je hebt geljk; bij het begin beginnen. Ervaring leert echter dat maar weinigen in de praktijk daartoe bereid zijn. Eigenlijk niemand van de amateurs

heeft gereedschap om de compressie te meten, dus dat wordt overgeslagen. Kleppen stellen! Er zijn er niet zo heel veel die dat aandurven.
    In het geval van deze vraagsteller gaat het er om dat hij ervaart dat

de motor in de hoogste versnelling niet meer boven de 4000 toeren komt, maar overigens naar zijn tevredenheid heel goed loopt.
    Als je op deze vraag botweg reageert met de opsomming die jij terecht geeft,

legt de vrager dit antwoord waarschijnlijk naast zich neer.
    Ik lees ook dat meneer heeft vastgesteld hoe de bougies eruit zien en wat hij daarover schrijft geeft mij de indruk dat de carburateurs wat aan de

schrale kant zijn afgesteld.
    Uit ervaring weet ik dat zo'n resultaat kan voortkomen uit een klein luchtlek in het inlaatsysteem. Geef de raad om de betreffende moeren en bouten na te gaan of ze goed vast

zitten.
    Dit blijkt inderdaad resultaat op te leveren. Je mag veronderstellen dat dit bij de vraagsteller bereidheid oplevert om ook verdergaande aanwijzingen op te volgen.

Je kunt deze benadering

natuurlijk als geouwehoer aanmerken, maar op deze manier heb ik al heel wat mensen aan de gang gekregen met het werkelijk oplossen van een probleem wat ze tegenkomen. In de meeste gevallen waren de afstellingen

goed en is er slechts iets ontregeld geraakt. Dikwijls is met enige fijnzinnigheid gewaar te worden wat er nu precies ontregeld is en kan je volstaan met dat te corrigeren.
    En ja, ervaring heeft me geleerd

dat je dat zo ver kan voeren dat geconcludeerd moet worden om toch maar eens de compressie op te meten. Ik heb het meegemaakt dat de koppakking lek bleek tussen de middelste twee cilinders. Het was een

zespitter, hij reed nog wel, maar maakte geen snelheid meer. Inderdaad, wat deze vraagsteller bemerkt zou daarop terug te voeren kunnen zijn. Maar het leek me wat abrupt om meteen te verordineren; ga eerst je

compressie maar eens opmeten! Ik had dan ook uitgelegd waarom. Sommige mensen overtuig je beter met wat getheoretiseer.

Ik kan me overigens voorstellen dat je bij de start van de MMG niet overvallen wilt

worden door iemand met een stroboscoop in de hand die jou vraagt of je even zijn motor goed wilt afstellen. Als Marcel ook een van degenen is die eens per jaar bij jou langskomen, dan heb je hem toch een wat te

eenvoudige voorstelling van zaken gegeven -misschien- waardoor hij zo gemakkelijk zegt dat jij dit probleem wel even voor de start van de MMG zal fixen.
    Daar komt dan toch wel enige theorie bij te pas.

6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #1219 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

Heren,

Bedankt voor de levendige discussie. Kritisch zijn mag, maar in dit geval ben ik toch wat minder eigenwijs dan jullie misschien dachten. ;)

Vooraf aan de hele exercitie heb ik de

kleppen gecontroleerd en gesteld. Ook compressie gemeten (zoals in een eerder bericht aangegeven tussen de 180-190 psi, wat volgens het handboek goed is). Oliedruk is goed, koeling is goed, geen waterverbruik.

Dus lijkt geen pakking probleem te zijn.

Omdat ik geen goede ervaring met Lucas heb, heb ik zowel condensator als contactpunten vervangen en goed afgesteld. Dit heb ik dynamisch gecontroleerd met een

dwell meter. Tevens de ontsteking afgesteld op 6° (volgens handboek 4°) bij stationair en de vacuum-slang los. Bij oplopend toerental zie ik de ontsteking vervroegen, dus dat werkt ook goed. Mijn

oorspronkelijke vraag was, wat de voorontsteking zou moeten zijn. Uit het verhaal van Ton begrijp ik 12°, dus dan mag hij nog wat vroeger, dan hij nu staat (maar bij mijn tests bleek dit geen effect op maximaal

toerental te geven).

Afgelopen zomer heb ik de needle-valves van de carbs vervangen, omdat er geen benzine inkwam en de vlotterhoogte gecontroleerd (volgens het handboek). Op aanraden van Wim en Marcel

heb ik het membraam inmiddels gecontroleerd en de asjes waar alles op draait. Dat ziet er goed uit. Ook gecontroleerd dat de zuigers goed vallen en op de zitting vallen. Inmiddels ook pakkingen vervangen (en

alle bouten weer gecheckt). Benzinepomp (membraam) inmiddels ook gecheckt. Ook heb ik de slangen naar de kleppendeksel vervangen.

Van het weekend de MMG gereden, helaas niet gewonnen, maar wel lekker

gereden (hulde aan de organisatie en uitzetters). Auto rijdt prima, loopt rustig en trekt voor mijn gevoel wel goed. Het was 's avonds echter te laat (gezelligheid kent geen tijd) dat ik vergeten was om boven

de 4000 toeren te rijden.

Als ik jullie adviezen lees zal ik de boel nogmaals grondig langslopen, misschien mis ik toch iets.

Enfin, ik lijk alle adviezen ter harte te hebben genomen, maar als er

een lijstje circuleert als checklist houd ik mij aanbevolen. Misschien toch nog iets vergeten te checken.

groetjes,
    Richard
    Laatst bewerkt 6 jaren 6 maanden geleden doorRichard Weterings.

6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #1220 door G.A.C Bouwmeester

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

@ Wim,

Ton is van de "oude stempel" weet heel veel en kan heel veel (zeker als het om technische zaken zoals onze auto's aangaat). Als hij je kan helpen dan zal hij het ook zeker doen. Als het

dan nodig is om een afstellamp bij de hand te hebben kan je hem maar beter even in de auto gooien.

Uit ervaring weet ik dat Ton soms maar "even" een blik onder de motorkap hoeft te werpen of even zijn

gehoor gebruikt om aantegeven wat er fout kan zijn.(bijv. 25 april NIV training in Barneveld; Ton van tevoren opgebeld dat de motor niet zo lekker liep, tussen de sessies door een "pit-stop"; probleeem voor

80% verholpen en de rest kan dan later thuis afgemaakt worden).

Ton zegt zelf vaak; dat we niet allemaal Willie Wortel hoeven te zijn en alles zelf uittevinden, er is kennis genoeg binnen de club, en

laten we dat gebruiken.

Het woord "EVEN" is bij onze hobby een gevaarlijk gegeven het duurt namelijk ALTIJD LANGER!

Zoals ook in het werkplaatshandboek staat er bijv.; demonteer zus en zo, en

monteer het in omgekeerde volg orde. Het demonteren is zo gedaan maar het weer monteren is een heel ander verhaal. Het is een klein regeltje maar kan maar zo een dag inbeslag nemen!

@ Richard, goed om te

horen dat jullie er een fijne dag van hebben gemaakt.

Het kan eventueel ook aan de benzine toevoer liggen. Op een ander forum bleek bij een soort gelijk probleem dat er wat rommel in de tank zat. Bij

veel "vraag" naar benziene werd het gedeeltelijk voor de benzieneleiding gezogen en was er dus minder doorstroom. Als de auto weer zachter had gereden of even even stil gestaan had was het probleem weer voorbij

om dan later weer terug tekeren. Lastig zoeken dus, maar uiteindelijk was het dus rommel in de tank!

Hou het in gedachten.

Marcel
    Laatst bewerkt 6 jaren 6 maanden geleden doorG.A.C Bouwmeester.

6 jaren 6 maanden geleden #1221 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

In zijn bericht 1203 geeft Richard aan dat hij met koude motor tot 5000 rpm in 4 kwam bij een laatste proefrit en 'terug' kwam hij niet hoger dan 4500. De veronderstelling van Marcel dat er beperkte

toevoer vanuit de tank zou kunnen zijn is met dit gegeven wankelbaar.
    De rariteit wordt duidelijker wanneer de motor op temperatuur komt is nu de conclusie.
    Dat brengt me terug bij het punt van de

afscherming van de hitte uitstraling van het uitlaatspruitstuk ten opzichte van de carburateurs. Nogmaals, als de carburateurs warmer worden dan optimaal verdampt de benzine eerder, en de gasvomige benzine

neemt aanzienlijk eer plaats in dan de vloeibare. Hiermee is er minder ruimte voor aangezogen lucht en gaat de mengverhouding naar beneden. Dan heb je minder trekkracht. dat merk je het sterkst in de hoogste

versnelling.
    In het laatste bericht van Richard lees ik dat er pakkingen vervangen zijn. Zijn dat spruitstukpakkingen? In het positieve geval kan je aan de oude pakkingen zien hoe goed (of slecht) de

uitlaatpoorten van de kop aansluiten op het spruitstuk. Het komt veel voor dat die openingen wat 'verschoven' ten opzichte van elkaar liggen. Het komt ook voor dat die in de kop vierkant zijn met afgeronde

hoeken en die in het spruitstuk echt rond zijn. In ieder geval; waar de randen niet vloeiend in elkaars verlengde staan heb je een opstopping voor het uitlaten van het hete uitlaatgas en daar ter plaatse wordt

het spruitstuk heter dan nodig. Je kunt aan de afdrukken van de tegenover elkaar liggende openingen in de pakking zien hoe goed de gaten tegenover elkaar liggen. Als je een roestvrijstalen uitlaat met

spruitstuk hebt gekocht is het vrijwel zeker dat er 'verschuiving' is. Die dingen worden in verweggiestan gemaakt volgens een aangereikt model. Door het gebruik wordt het RVS plaatselijk goed warm en door de

grote variatie in metaal massa in de verschillende gedeelten van het platte vlak is de uitzetting van het materiaal heel ongelijkmatig. Na afkoeling zijn de hartafstanden van de openingen vast en zeker

verlopen. Het is jammer dat het materiaal door verhitting zo hard wordt anders kon je met een zoete halfronde vijl de openingen opruimen tot ze geod aansluiten. Nu zal je een Dremel en geduld nodig hebben.

Ik zit nog na te denken wat er nog meer kan spelen bij het op bedrijfstemperatuur komen van de motor, waardoor die minder toeren kan maken. Weet je zeker dat de remblokken van de schijremmen gemakkelijk

genoeg 'terug' komen, zodat ze echt niet aanlopen? Dan worden ze warm, zetten uit en drukken nog iets harder tegen de schijf.

6 jaren 6 maanden geleden #1223 door Peter Meiboom

• Administrator
  • Administrator

• Beantwoord door Peter Meiboom in topic Conventionele ontsteking afstelling TR4A
    Hallo Richard,

ik begrijp dat je van vele tips hebt gekregen over wat het probleem zou kunnen zijn. Uit ervaring weet ik dat het warm worden van de bobine ook een probleem kan zijn. Zeker als

deze al wat ouder is. Misschien is een tijdelijke montage op het spatbord of een test met een andere te overwegen. Hij pikt nogal wat warmte op van het motorblok en bij een hogere temperatuur loopt het vermogen

van de bobine terug. Dit levert een lagere ontstekingsspanning. Juist bij hoge toeren waarbij de vermogenstoevoer kort is kan dit sterk doorwerken.

Groetjes Peter M

Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56

6 jaren 6 maanden geleden #1224 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

Dit kon HET antwoord wel eens zijn.
    Mooi dat Peter zijn ervaring in deze even meldt,
    In zijn bericht 2019 schrijft Richard als laatste zin: "maar als er een lijstje circuleert als checklist houd

ik mij aanbevolen".
    Zo'n lijstje, is irts waar ik al lang naar op zoek ben, maar ik ben het nog steeds niet tegengekomen. Het leek erop dt Ton zo'n lijstje wel in zijn hoofd heeft. Misschien wil hij het

eens voor ons uitschrijven. Ben ik benieuwd op welke plaats de te heet wordende bobine in het rijtje terecht komt.

6 jaren 6 maanden geleden #1225 door Ton Wissing

• Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

GOEDEN MIDDAG HEREN
    EEN TE HETE BOBINE HEB IK VOOR HET LAATST MEEGEMAAKT IN 1964 BIJ EEN SIMCA DEZE HADDEN N.L.
    OLIE GEKOELDE BOBINES EN ALS HET CONTACT TE LANG AANSTOND EXPLODEERDEN DEZE

WELEENS
    DAARNA NOOIT MEER ,TON

6 jaren 6 maanden geleden #1226 door Ton Wissing

• Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

ALS REACTIE OP HET MOGELIJKE LIJSTJE,OVER CARBURATEURS IS NOG VEEL MEER TE VERTELLEN,TON

6 jaren 5 maanden geleden #1250 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur

• Administrator
  • Administrator

een nieuwe update.

voor de proef toch maar eens de bobine vervangen en verplaatst naar het spatbord. Helaas geen resultaat. Inmiddels weer teruggebouwd. (en die reserve komt altijd wel van pas).

alles nog een keer nagelopen (kleppen stellen, ontsteking, andere brandstofpomp, etc, etc), geen resultaat. Maar hij rijdt nog prima. Volgende week heb ik mijn laatste rit, dus dan zal ik de carbs eens

uitelkaar halen, kijken of de vlotterkamer overloopt.

Wat ik overigens nog van iemand anders als tip heb gehad is uitlaat ontkolen. Als deze verstopt raakt met koolstof dan loopt het vermogen ook terug.

groet, richard

Tijd voor maken pagina: 0.378 seconden