Demo

Welke tripmaster wordt aanbevolen

6 jaren 3 maanden geleden #1323 door Richard Weterings
  • Richard Weterings
  • Onderwerp Auteur
  • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 31

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Welke tripmaster wordt aanbevolen was gemaakt door Richard Weterings
    Op dit moment ben ik hard aan het klussen met mijn TR6. Nu wil ik in de toekomst ook rally's gaan rijden, maar ik vraag me af welke tripmaster geadviseerd wordt om te gebruiken. Heb er verschillende

    gezien op internet zoals de trerratrip.

    Maar wat heb je allemaal nodig en welke tripmeter mag wel en niet?

    Wibo

    Wibo,
    Om wat op weg te helpen.

    de tripmeters zijn onder teverdelen

    in:
    - Mechanisch, dus aandrijving via een kadel die is verbonden met de kilometerkabel of rechtstreeks van de vernellingsbak. De tellers zelf zijn ook mechanisch dus met tandwielen e.d. Dit zijn dus de

    Halda's,Aifap's Retro trip's. aldan niet met dubbele meters.
    - Mechanisch/elektrisch, doormiddel van een eletrische opnemer in de tellerkabel wordt het signaal doorgegeven aan een teller bij de Brandts

    retrotrip.
    - Elektrisch zijn alle moderne meters. Kan ook een fietscomputer zijn. deze kunnen de gegevens van elk draaiend onderdeel afhalen.

    Alfred van de Klok heeft hier op het forum iets vermeld en

    in een van de laatste TR-Traffic is er ook een stuk van hem verschenen. (Afnemer gemonteerd bij cardan-as)

    De keuze is gebruiks afhankelijk, bij enkele evenementen zijn alleen mechanische tellers toe

    gestaan (tulpenrally e.d.). Maar bij verweg de meeste ritten is dit niet meer verplicht. Er worden ook moderne tijdswaarnemings klokken en compassen gebruikt, dus waarom dan alleen een duur mechanische

    tripmeter verplicht stellen?

    De mate van gebruik en prijs kunnen wel eens door slag geven.

    Marcel Bouwmeester




    Beste Marcel,

    Dank voor je informatie, die was erg nuttig.

    Ik heb gekeken op de Handawebshop en heb gekeken naar de Brantz International 2S Pro met een koppling op de Km-kabel en daarnaast de aansluitmogelijkheid met een sensor op een niet aangedreven wiel.

    Thx



    Wibo

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1324 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 31

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Richard Weterings in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Wibo


    Alfred heeft er een van het merk MONIT. en is daar zeer tevreden mee. Wat ook belangrijk kan zijn waar wil je hem plaatsen in de auto. zit hij niet "in de weg" als je er gewoon mee aan

    het toeren bent of er mee op vacantie gaat. En is hij een beetje verkeers veilig te plaatsen?
    Je ziet wel een trip of twinmeter net op knie hoogte van de navigator zitten, niet een echt veilige plaats.



    Marcel

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1325 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 31

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Richard Weterings in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Marcel,

    Heb inderdaad al nagedacht waar ik hem het beste maar ook praktisch kan plaatsen, heb op een aan sites gezien dat ze in het dashboardkastje hebben ingebouwd. Bij gebruik klepje open en

    tijdens toeren klepje dicht en de resetbutton op de middenconsole gemonteerd. Vond dat wel een mooie oplossing.
    De Monit is inderdaad ook een mooie oplossing en zal daar zeker ook serieus naar gaan kijken.

    Laat je weten welke keuze ik gemaakt heb en zal dan ook wel een foto maken als ik voor het dashboardkastje oplossing ga.

    Nogmaals dank voor de extra input.

    Wibo



    Ook even een duit

    in het zakje doen. Ik rij met een Aifab. Is een mechanische teller. Werkt probleemloos. Kijk eens bij Belmog (via Google te vinden) zij repareren en bouwen tripmasters.

    Groet, Peter Meiboom







    Peter,

    Dank voor je toevoeging, maar naast de prijs van de Aifab of die van de Belmog, heb ik besloten te kiezen voor de Brantz International 2 S Pro met een koppeling op de km-kabel.




    Groet

    Wibo




    Wibo,

    kijk even bij rally of the test op 7.18 zie je hoe het ook kan....


    Marcel

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1326 door Richard Weterings
    • Richard Weterings
    • Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 31

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Richard Weterings in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Marcel,

    Is inderdaad ook een manier om het te doen. Zag dat hij dubbele meters heeft zowel mechanisch als digitaal. Neem aan dat als je begint in de standaard tour klasse dat dubbele meters niet

    nodig zijn.

    Overigens leuk filmpje.

    Wibo


    Wibo,

    the Rally Of The Test (ROTT) is samen met de 'Le Jog' wel een van de zwaarste rallys, dus wat hier mee rijd zijn zeker geen

    "mietjes".

    Een twinmaster is altijd aan tebevelen.

    Twee telwerken(1 apparaat) heeft het voordeel dat je de totaal afstand kan blijven zien en het tweede tel werk de afstand tussen de verschillende

    situaties. De totaal afstand van de ritopdracht is bijv 4km. Bij verkeerslicht rechts na 500mtr links, 300mtr rechts brug over en na 50mtr rechts.

    teller 1 loopt door en teller 2 klap je elke keer op nul

    na dat je op de situatie bent.
    Daarom noemen ze het ook wel een Afklapteller. Zeker als de rit wat beter is opgezet komt het er op aan om zeer precies te meten en afteklappen. Door de twee telwerken heb je

    beter overzicht. Let er ook op dat je het telwerk "terug" kan laten tellen terwijl je vooruit rijdt.
    Dit is zeer gemakkelijk als je verkeerd bent gereden en via de andere weghelft terug rijd de totaal

    afstand wordt dan het minst beinvloed en bespaart veel rekenwerk.

    succes zit niet in de hoeveelheid meters, en de winnaars van veel evenmenten hebben een bescheiden uitrusting, die ze wel goed weten te

    gebruiken

    Marcel




    Marcel,

    Heb inderdaad gezien dat de ROTT niet een rally is voor mietjes. Maar voordat ik aan dit soort rally's meedoen lijkt het me wijs eerst maar mijn

    eerste rally te gaan rijden en daarna nog vele meer om genoeg ervaring op te doen. Daarnaast moet ik eerst maar eens een goede navigator hebben die met mij mee wilt en daar natuurlijk ook de tijd voor heeft.




    Aangaande het telwerk had ik gekeken naar de Brantz International 2S Pro, dit is een tripmaster met twee tellers en een derde voor gemiddelde snelheid. Maar wat ik in het filmpje zag is dat ze twee

    tripmasters hebben geplaatst, ik mag aannemen dat ze dit doen voor onder andere backup voor de eerste. Voor mij lijkt me dat voorlopig overbodig. Maar zal ook zeker kijken of de teller achteruit kan tellen

    terwijl je vooruit rijdt. Goede tip die ik zeker meeneem.

    Gelukkig heb ik nog even de tijd, ben nu eerst bezig met wat technische verbeteringen aan de auto. Ik hoop dat hij eind deze maand klaar is en

    anders januari.

    Het streven is om in februari/maart de eerste rally te kunnen rijden om vervolgens de Nacht van Weesp te kunnen doen. :woohoo:

    Gr

    Wibo



    De Brandts telt op en

    af.

    Wannneen je start met je navigator rij dan niet sneller dan je navigator lezen kan, want een gestresste navigator in de auto is geen pretje ;).


    Marcel Bouwmeester

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    3 jaren 11 maanden geleden #2479 door Nico de Jong
    • Nico de Jong

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Nico de Jong in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Na enig zoeken op internet heb ik besloten een Brantz 2 pro aan te schaffen. Voor de aandrijving kan je kiezen, en ik heb gekozen voor een gever bij een niet-aangdraven wiel. (Problemen met de kilometer teller en kabel heb ik al. Vandaar). Ik zit nog te zwoegen op de plaatsing van de beide onderdelen. De meter, past eigenlijk net niet lekker in het kastje, en op het dashboard monteren lijkt me niet zo fraai. Is er iemand die een foto kan opladen van een manier om die bevestiging op een fraaie manier te doen?
    Tweede punt is de plek van de gever bij het wiel. Ik ben dat aan het uitzoeken, maar wellicht is een van de leden mij voor geweest. Tips zijn zeer welkom

    Nico de Jong

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    3 jaren 11 maanden geleden #2481 door Eli Geefhuizen

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 69

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: 24 aug 1946
  • Beantwoord door Eli Geefhuizen in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Hallo Nico,

    Van rally rijden weet ik zeer weinig, maar ik heb wel eens gezien dat de tripteller op een bord was gemonteerd dat de navigator op zijn knieën had liggen en waar ook het routeboek, een stopwatch, kompas en pen een plaatsje hadden gevonden.
    Dan moet je wel een eenvoudige aansluiting aan de tripteller hebben.

    Groeten en succes met je beslissing en het rallyrijden, Eli

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    3 jaren 11 maanden geleden - 3 jaren 11 maanden geleden #2484 door G.A.C Bouwmeester

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 197

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Nico,
    Tripmeter op de "navigatieplank" is niet z'n goed idee. Het feit dat een kaartleeslamp al als niet zo handig wordt ervaren als die is vast gemaakt aan de "navigatieplank" en dus ook een elektrakabel maakt het plaatsen van een tripmeter "kansloos". Een navigatiebord is handig voor een; klok/stopwatch, pen/potlood, meetlatje en vergrootgas dan is het wel vol...en dan het routeboek nog en het regelement is ook handig ;)
    Een plaats van de tripmeter waar ook de bestuurder er zicht op heeft is (uit eigen ervaring) erg handig. Het is dan mogelijk dat ook de bestuurder kan "nullen" als het meet te intensief is voor de navigator. Bij de GTI rallytwin is het een simpele beweging van een verlengde hendel, of zoals bij de halda's een plastic slangetje.
    Nico ga in de auto zitten samen met je navigator en pak de Brandtsmeter erbij, hou hem op verschillende plaatsen en kijk wat jullie comfortabel vinden. Hou er wel rekening mee, dat als de navigator een "navigatiebord" gebruikt dat daarvoor genoeg ruimte voor over blijft. De ruimte in de cockpit is nier erg groot, de controlekaart moet ook nog bij de hand blijven en niet weg waaien als er open wordt gereden.
    Met een beetje creatief denken moet er wel een plekje te vinden zijn.
    Bij ons past de GTI precies in het dashboardkastje (zonder klep). Gemonteerd op een beugeltje met een sleuf erin zodat we de meter naar "buiten" kunnen schuiven en evt. iets kunnen draaien naar links = bestuurders kant.
    Als er even geen ritten worden gereden schuiven we hem terug zodat hij niet in de weg zit in het dagelijks gebruik.

    Marcel.
    Laatst bewerkt 3 jaren 11 maanden geleden doorG.A.C Bouwmeester.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    3 jaren 11 maanden geleden #2485 door Eli Geefhuizen

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 69

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: 24 aug 1946
  • Beantwoord door Eli Geefhuizen in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Hallo Nico en Marcel,

    Ik schreef het al "Van rally rijden weet ik zeer weinig"
    Maar het was goed bedoeld.

    Succes, Eli

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    3 jaren 11 maanden geleden #2495 door Nico de Jong
    • Nico de Jong

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Nico de Jong in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Hallo Marcel en Eli,

    Inmiddels heb ik de Brantz eerst maar eens via een plakdop op het voorruit bevestigd. Is zeker niet om daar te blijven, maar om eerst maar eens te wennen en verschillende posities te kunnen proberen. Ik heb een steun gemaakt die de gever bij het voorwiel brengt met het loodje als pulsgever. Dit laatste is niet ideaal. Immers slechts bij elke wielomwenteling geeft hij één puls. De constructie op de cardan geeft meer pulsen, en is daardoor exacter. (Althans dat lijkt mij). Verder is de constructie bij het wiel kwetsbaar. En tenslotte heb ik het geluk dat er aan de binnenkant maar één loodje noodzakelijk was. Conclusie: het werkt goed, maar een vaste plaats heb ik nog niet bepaald en de gever via de cardan maken lijkt mij een aanbevolen.

    PS; voor liefhebbers kan ik altijd een foto maken en uploaden

    Nico de Jong

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    3 jaren 11 maanden geleden #2497 door Kees van Schuppen

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 232

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Kees van Schuppen in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Beste Nico, ik heb geen Brantz, maar bij mijn tripmaster dient ook een "probe"te worden geplaatst.
    Ik heb een steun op de bracket waar het cardan aan de voorzijde mee zit gemonteerd.
    De probe "leest" via een licht metalen strip[je onder 1 van de bouten van de cardanas flens.
    mvg Kees

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    3 jaren 1 maand geleden #2837 door Maurice de Koning
    • Maurice de Koning

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Maurice de Koning in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Allen,

    Ik ben recent lid geworden en heb mijn tweede TR 6 bijna zover dat we mee kunnen met een toertocht.

    Nu heb ik een Brantz gekocht met een wielsensor, deze dient op een niet aangedreven wiel gemonteerd te worden.
    Nu vraag ik me af, wat is de juiste plek om de wielsensor te monteren ?

    Zijn er ervaringsdeskundigen?

    Groet!
    Maurice

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    3 jaren 1 maand geleden #2838 door Kees van Schuppen

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 232

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Kees van Schuppen in topic Welke tripmaster wordt aanbevolen
    Beste Maurice, zie mijn bovenstaande comments. De probe of wielsensor van de Brantz is identiek aan die van de Monit.
    Dus mijns inziens is de beste plaats de voorste flens van het differentieel. Een beugel maken, die bevestigen op de voorste "oren"van het diff.
    en bij 1 bout van de flens een licht metalen stripje als pulsgever. Succes Kees van Schuppen

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden