Demo

Ombouw naar overdrive

6 jaren 3 maanden geleden #1337 door Maarten Weijland
  • Maarten Weijland
  • Maarten  Weijland's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 42

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Ombouw naar overdrive was gemaakt door Maarten Weijland
    Onlangs heb ik mezelf een bak+OD J-type aangeschaft. Deze zou direct op een TR moeten passen. Zelf heb ik een 4a met een blok van een oude 4 waarin nog het oude type koppeling is toegepast. De bak die

    ik gekocht heb heeft een id number MK3918, welke volgens mij afkomstig moet zijn van een 2500. Volgens de "How to improve TR4" zou dit een makkelijke conversie moeten zijn en behoeft er enkel een andere

    koppelingsplaat gemonteerd te worden, daar de splines van de inputshaft anders zijn. Ook de aansluiting van de speedocable dient aangepast te worden. Nu heb ik net mijn oude bak er uit gehaald en zie toch wel

    verschillen buiten het diameterverschil van de spline-as. De inputshaft van mijn bestaande bak steekt ca. 11 mm uit tov het koppelingshuis. De inputshaft van de MK3918 blijft daarentegen 2mm binnen het

    koppelingshuis. Het uiteinde van de inputshaft wat verjongd is, is bij beide bakken ca. 12.5 mm. Kan iemand mij vertellen of dat ik deze bak zo in mijn TR kan monteren als ik enkel de koppelingsplaat met sleeve

    en druklager vervang?

    groet,
    maarten

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1338 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic Ombouw naar overdrive
    Beste Maarten,

    Misschien kun je hier wat vinden wat je misschien verder op weg helpt, zoniet is het zo wie zo een informatieve site trouwens!

    Kijk op:

    www.buckeyetriumphs.org/technical/technical.htm

    Succes - Raymond

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1339 door Maarten Weijland
    • Maarten Weijland
    • Maarten  Weijland's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 42

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Maarten Weijland in topic Ombouw naar overdrive
    Dank Raymond voor de verwijzing. Deze site ken ik al, maar gaat helaas enkel over TR6. Ik kom net van Karel Damen vandaan, waar we constateerde dat het in principe moet kunnen, maar de koppelingsplaat

    van een 2500 heeft een kleinere diameter dan die van een TR4. Deze is dana gelijk aan de diameter van een TR6/4A. Dan zou ik ook de drukgroep moeten vervangen door een diafragma type. Past deze op het vliegwiel

    van een TR4 of moet ik deze dan ook vervangen? Voor je het weet moet je de hele boel vervangen, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen over de ombouw naar een bak met OD uit een saloon.




    maarten

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden - 6 jaren 3 maanden geleden #1340 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic Ombouw naar overdrive
    Maarten,

    Sorry dat je er niets aan hebt, echter 3 topics naar onder (overdrive bak check) vindt je drie namen van echte "cracks" op dit gebied. Misschien kom je hier nóg verder mee...




    Groet - Raymond
    Laatst bewerkt 6 jaren 3 maanden geleden doorRaymond van Donk.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden - 6 jaren 3 maanden geleden #1341 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic Ombouw naar overdrive
    Een dergelijk probleem heb ik mee moeten worstelen toen ik een bak van een andere auto in mijn Spitfire wilde zetten. Ik kreeg het koppelingshuis niet tegen de achterste motorplaat aan. De ingaande as

    te lang. Na veel gedoe, was dit de oplossing:
    De ingaande as van de oude bak heb ik in de nieuwe bak gezet.
    Het enige waar ik bijzondere aandacht aan heb besteed is het naaldlagertje wat in het uiteinde

    van de ingaande as zit, waar de top van de uitgaande as in gelagerd is. In mijn geval zat daar ook nog een afstandsbusje. Wanneer ik de volgorde waarin ze naarbinnen gestoken moeten worden had omgedraaid, was

    het resultaat geweest dat de naaldjes van het naald lager daarna niet in het zelfde loopvlak gelopen zouden hebben en waarschijnlijk gebroken waren. Maar, het ging goed.
    Misschien is dit een toepasbaar

    idee?
    Laatst bewerkt 6 jaren 3 maanden geleden doorWim Fournier.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1342 door Kees van Schuppen

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 232

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Kees van Schuppen in topic Ombouw naar overdrive
    beste maarten, ik heb niet zo 1-2-3 de opossing, maar het zou moeten kunnen.
    had hier namelijk recent nog een TR3 binnen met een saloon bak + o/d.
    m.b.t. het vliegwiel en de drukgroep zou je even

    bij mij langs moeten komen om te kijken.
    ik heb hier een vliegwiel van een TR4A liggen, compleet met drukgroep en plaat.
    als je dan je eigen drukgroep en plaat meeneemt kan je vergelijken voordat je iets

    gaat kopen.
    wat ook nog van belang is, de afmeting en steek van de achterste flens van de bak.
    mogelijk past die niet op de flens van de aandrijfas (cardanas) en moet aangepast worden.
    bel me maar

    eens op 0651595219 ik woon niet zover bij jouw vandaan, pakweg 35 km

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden - 6 jaren 3 maanden geleden #1345 door G.A.C Bouwmeester

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 197

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Ombouw naar overdrive
    Maarten,

    Wat weet je van deze bak+od af? Hoe is de technische staat van de bak en van het overdrive gedeelte? Dat is zeker zo belangrijk om te weten. Anders heb je alles gemodifiseerd en

    gemonteerd en blijkt de bak toch nog aan revisie toe te zijn.
    Nu je de bak nog niet ingebouwd hebt is dit gemakkelijker te onderzoeken.

    Marcel

    ps. Ik heb intussen geleerd dat als er staat;

    gemakkelijk, en is zo gedaan, pas er zo in enz.. Dat er veel MEER tijd in gaat zitten, past ONGEVEER, en dat er altijd iets MEER bij komt kijken dan je vooraf denkt.

    Maar als het dan eenmaal klaar is en

    het werkt ben je dat zo vergeten.
    Succes.
    Laatst bewerkt 6 jaren 3 maanden geleden doorG.A.C Bouwmeester.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1347 door Maarten Weijland
    • Maarten Weijland
    • Maarten  Weijland's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 42

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Maarten Weijland in topic Ombouw naar overdrive
    Heren,
    Ik heb inmiddels de OD uit elkaar en ben deze aan het schoonmaken. Hij ziet er aan de binnenzijde netjes uit en vertoont geen sporen van overmatige slijtage. Met betrekking tot de koppeling,

    gaat er een plaat in van een 2500 ivm de kleinere spline van 10*1". Deze plaat moet passen en vanuit de UK heb ik van anderen te horen gekregen dat dit gewoon werkt icm de oude drukgroep. Blijft straks de

    vraag over wat de snelheidsmeter gaat aangeven. Ook daarvoor heb ik inmiddels een adres in UK gevonden die deze herkalibreert Misschien dat iemand een adres in Nl weet? Allen bedankt tot dusverre. Ik houd

    jullie op de hoogte over het verloop. Begin maart moet de ROZ alweer gereden worden. Time flies!

    Maarten

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1348 door G.A.C Bouwmeester

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 197

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Ombouw naar overdrive
    Maarten,

    De Casu in Utrecht is een specialist voor het aanpassen van je teller en ook voor een andere km- kabel indien nodig. Ze meten het af met je eigen auto erbij, dus geen afwijkingen meer.



    Met een GPS kan je zelf ook eerst nagaan hoe groot de afwijking is.

    Als je ook een overdrive op de tweede versnelling wilt hebben moet je een exstra schakelaar in de deksel zetten. Dit geld ook

    eventueel voor een achteruit-rijlamp-schakelaar. Je kunt er nu goed bij.

    Groeten Marcel.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 3 maanden geleden #1350 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic Ombouw naar overdrive
    Maarten,

    Ook een goeie is Van Putten en Son in Rotterdam.

    Succes, Pieter

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 2 maanden geleden #1377 door Maarten Weijland
    • Maarten Weijland
    • Maarten  Weijland's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 42

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Maarten Weijland in topic Ombouw naar overdrive
    Omdat ik toch moest wachten totdat de achtersteun van de OD binnen zou komen, heb ik besloten toch maar eens te testen of dat de solenoid en OD goed werken. Hiervoor heb ik van internet een ventilator

    met 3f-380V electromotor gekocht. Ventilator weggegooid en de aandrijving gebruikt om de uitgaande as van de OD aa de electromotor te koppelen. Daar ik geen 380V heb thuis, heb ik de electromotor voorzien van

    een condensator van 40uF. Zo kun je op een fase de motor toch laten aanlopen. Ik had een 0,55kW motor. Na ombouw naar 230V verlies je wel vermogen en koppel. Ik denk dat een 1,5kW een betere keuze geweest zou

    zijn. Met name bij het aanlopen heb je koppel nodig en de mijne was eigenlijk te zwak, zeker met al die koude dikke olie in de bak. Om het koppel toch te vergroten, heb ik een kleinere poelie op de electromotor

    gezet. Overbrenging nu ca. 1:1,5. Uiteindelijk alles op de werkbank geplaatst en aangesloten, zodat ook de solenoid getest kan worden. (zie ook elders op het forum "aansluitschema J-type overdrive" over mijn

    twijfels mbt de solenoid).
    Het aanlopen blijft enigzins een probleem, maar dit heb ik opgelost door met de hand (op de foto de schroevendraaier) de spanning op de V-snaar te regelen. En dit werkt. Op deze

    wijze heb ik de bak, OD en de solenoid kunnen testen. Er wordt voldoende druk opgebouwd waardoor de OD kan inschakelen. Je hoort gewoon het toerental veranderen. De solenoid werkt prima, ik ga m dus ook niet

    vervangen. Al met al ben ik er een tijdje druk mee geweest, maar het geeft wel een prettig gevoel dat het ding gewoon werkt en nu in de auto gemonteerd kan worden.

    Maarten

    maarten
    Bijlagen:

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 2 maanden geleden #1378 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic Ombouw naar overdrive
    Maarten,

    Een mooi voorbeeld van geduld, passie en inventiviteit, mooi omschreven ook!

    Raymond

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 2 maanden geleden - 6 jaren 2 maanden geleden #1390 door Hans van Berkom

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 59

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Hans van Berkom in topic Ombouw naar overdrive
    Hoi Maarten,

    Ik heb de ombouw uitgevoerd en is naar volle tevredenheid.
    Wel diverse aanpassing oa ook de flens van de aandrijfas op de bak.

    Grt Hans
    Laatst bewerkt 6 jaren 2 maanden geleden doorHans van Berkom. Reden: tekst

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 2 maanden geleden #1408 door Maarten Weijland
    • Maarten Weijland
    • Maarten  Weijland's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 42

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Maarten Weijland in topic Ombouw naar overdrive
    Vandaag de eerste proefrit gemaakt. Geweldig, wat een vooruitgang! Schakelt soepel, zelfs de achteruit. En nu bij 3000rpm 110 kph ipv 90 kph. Dat zal best wat benzine schelen, maar zeker qua geluid

    scheelt het veel. Nu de stoelen, tunnel en midden support terugplaatsen. Over twee weken de grote test bij de ROZ.

    gr
    maarten

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden