Demo

aansluitschema j-type overdrive

6 jaren 5 maanden geleden #1359 door Maarten Weijland
  • Maarten Weijland
  • Maarten  Weijland's Profielfoto Onderwerp Auteur

• Senior Boarder
  • Senior Boarder

• Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • aansluitschema j-type overdrive werd gestart door Maarten Weijland
    Hallo,

Als ik de site van www.Buckeyetriumphs.org lees, dan zie ik dat het aansluitschema voor de j-type overdrive erg eenvoudig is. Geen relais, gewoon 2

schakelaars in serie en dan de solenoid. Wat ik me wel afvraag is wat de functie is van de tweede schakelaar, isolator switch voor 3e/4e versnelling. Als je deze by-passed, dient immers nog altijd de OD-

switch zelf ingeschakeld te worden. Tevens heb je, bij het by-passen van de isolator switch, direct de OD op alle 4 de versnellingen. Heb je meteen een 8-bak :). Ik heb wel eens gelezen dat je de OD niet in

z’n reverse mag gebruiken, waarom eigenlijk niet? Mag dit dan ook niet in de eerste versnelling?

Maarten

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

6 jaren 5 maanden geleden - 6 jaren 5 maanden geleden #1360 door Eli Geefhuizen

• Senior Boarder
  • Senior Boarder

• Verjaardag: 24 aug 1946
  • Beantwoord door Eli Geefhuizen in topic aansluitschema j-type overdrive
    Hallo Maarten,

Ik ben niet technisch genoeg om een uitgebreide uitleg van de werking van de One way Bearing of One Way Clutch te geven, maar ik weet wel dat deze "Bearing" in de soep draait als

je hem de verkeerde kant "achteruitversnelling" op laat draaien.
    Met andere woorden, nooit doen dat overslaan van de schakelaars op de versnellingsbak!
    Zoek maar iets langer op J of A type overdrive dan

kom je wel een uitleg tegen.
    Het is eerder aan te bevelen om nog een extra veiligheid in te bouwen zodat de overdrive altijd uitgeschakeld wordt als je overschakeld.

www.buckeyetriumphs.org/technical/jod/JOD1/JOD1.htm
    Lees het verhaal achter bovenstaande link maar eens helemaal door dan wordt het wel duidelijk.

Groeten en succes, Eli
    Laatst bewerkt 6 jaren 5 maanden geleden doorEli Geefhuizen. Reden: Schrijffout

6 jaren 5 maanden geleden #1361 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Geslacht: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic aansluitschema j-type overdrive
    Achter in de OD zit een 'freewheel'.Vroeger hadden we nog 'doortrap'-fietsen. Vooral heuvel af was dat een ergernis. Tot iemand begreep dat je het palmechanisme van een 'winch' ook op het

tandwieltje van je fiets kon toepassen. Als je trapt steunt de pal tegen de overbrenging van de kracht op het wiel; houd je de trappers stil, dan loopt de pal over de tanden van deze overbrenging.
    Nu de OD.

OD uitgeschakeld, dan draait de ingaande as van de OD even snel als de uitgaande as. De ingaande en de uitgaande as zijn één geheel. Het palmechanisme op de as 'grijpt aan' in de holte van het

trechtervormige uiteinde van het ringwiel van het planetaire tandwielstelsel en je hebt zo een volkomen overbrenging.
    OD ingeschakeld, dan drijft de ingaande as het planetaire tandwielstel aan, het tandwiel

in het hart van het planetaire tandwielstel staat stil, de satellietwieltjes rollen zich daar tegen af en grijpen aan de andere kant in het ringwiel, wat de kracht overbrengt naar de uitgaande as. De verhouding

tussen het aantal tanden op het tandwiel in het hart van het stelsel en die op het ringwiel levert de versnelling met (ongeveer) 20% op. Het ringwiel heeft naar achteren toe een trechtervorm en de 'tuut' van

de trechter omvat het palmechanisme op de doorgaande as. Dit palmechanisme functioneert nu in de 'freewheel' mode; immers de doorgaande as van de OD draait op het toerental van de uitgaande as van de

versnellingsbak en -via het planetaire stelsel- draait het ringwiel met trechter 20% meer toeren.
    Nu zetten we de bak in de achteruit. We vertellen opnieuw hetzelfde verhaal. Dat zou allemaal goed gaan

wanneer het freewheel nu 180 graden gedraaid in de bak zou zitten en dus -de andere kant op - zou freewheelen en aangrijpen. Maar nee, in de achteruit met OD draait de boel stuk.
    De schakeling op de bak is

nodig om te voorkomen dat je de OD 'bekrachtigd' kunt hebben wanneer je achteruit schakelt. Bovendien wordt door deze schakelaar voorkomen dat je de OD gebruikt in de eerste versnelling. In de eerste

versnelling is de vertraging zo groot, dat je met een flink motortoerental zoveel kracht kunt uitoefenen dat alle smering weggedrukt wordt en ijzer op ijzer loopt, waardoor je bak op de gevoeligste plaatsen

snel slijt. Als je in de eerste dan ook nog de OD aan hebt staan, is de weerstand die vanaf de uitgaande as ondervonden wordt nog eens met 20% vergroot is. Dat moeten we niet hebben. Bij Triumphs met een

lichter gebouwde versnellingsbak zien we dat ook in de tweede versnelling de OD onbruikbaar gemaakt wordt door de schakelaar op de bak.
    Nog even een aspect van je opmerking dat je 'acht' versnellingen zou

hebben zonder de schakelaar; de OD geeft 20% versnelling. Waneer je nu de perentages vertraging van de eerste, de tweede, de derde en de vierde versnelling op een rijtje zet en je zet daarnaast de getallen die

je krijgt wanneer je deze percentages met 20% vermindert, dan zal je zien dat je onderweg nooit de OD in zult zetten om elke versnelling eerst zonder OD te gebruiken, dan in OD te zetten en dan door schakelen

naar de volgende versnelling zonder OD en dan met OD en zo voorts, omdat de stappen die je dan neemt in de versnellingsverhoudingen je mét OD niks opleveren; pas in de hoogste versnelling profiteer je van de

OD. Neemt niet weg dat je tijdens en rit behendig in 3 kunt rijden en op de iets langere rechte stukjes dan in OD te schakelen om voor de volgende bocht de OD weer uit te zetten. Schakelen zonder koppelen

dus.

6 jaren 5 maanden geleden #1369 door Maarten Weijland
    • Maarten Weijland

• Senior Boarder
  • Senior Boarder

• Beantwoord door Maarten Weijland in topic aansluitschema j-type overdrive
    Dank je Wim voor de uitleg. Ik had nog even niet aan het "eenrichtingsverkeer" in de OD gedacht. Wat mij van de week overigens wel opviel bij het checken van de solenoid is dat deze wel echt heet wordt.

Althans bij mij los op de werkbank. Na 10 min aangestuurd te zijn (ca 2 Amp wat na verloop van tijd wel terugloopt) was de plunjer al dermate uitgezet door de hitte, dat hij niet meer terugedrukt werd door het

veertje. In normale situatie zal de solenoid wel gekoeld worden door rijwind en olie in de OD neem ik aan.

gr.
    Maarten

6 jaren 5 maanden geleden - 6 jaren 5 maanden geleden #1371 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Beantwoord door Wim Fournier in topic aansluitschema j-type overdrive
    dan is er iets niet in orde, Maarten. Wanneer de electro-magneet bekrachtigd wordt komt de weekijzeren kern naar achteren en hoort dan een contact te verbreken en tegelijk een tweede contact te maken.

Het eerste contact is voor 12 volt en het tweede contact loopt via een weerstand waardoor de spanning een stuk lager wordt; net voldoende om de weekijzeren kern 'aangetrokken' te houden. Ik denk dat je met en

meter het spanningsverschil in de twee standen moet kunnen vaststellen.
    Deze contacten zitten op het achterste uiteinde van de slenoide, omvat door het rubberen hoesj waar de draad uitsteekt. Het hoesje kan

je mt en haardroger verwarmen zodat het soepel wordt en van het kontje van de solenoide afschuiven. Zorg er voor dat je het uitstekende drdaaje telkens voldoende naar binnen drukt want de kern is heel dun en

zit met een akelig klein drupje soldeer vast. Als je het hoesje eraf hebt kan je bij d contacten en zien of die mogelijk haperen. Wanneer je het niet oplost houd je steeds de hoge spanning. Dat kost veel

stroom. Bij slecht weer met de kachel aan, de ruitewissers en het licht, kan het zijn dat de ontsteking zijn fut verliest. Bovendien is het schakelaartje waarmee je de OD bedient niet gemaakt voor zulke hoge

amperes bij 12 volt. Ook de isolatie van de windingen van de solenoide kan het begeven.
    Laatst bewerkt 6 jaren 5 maanden geleden doorWim Fournier.

6 jaren 5 maanden geleden - 6 jaren 5 maanden geleden #1372 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Beantwoord door Raymond van Donk in topic aansluitschema j-type overdrive
    Nog even dit...

Zelf heb ik een A type overdrive en heb voor het gebruik hiervan eens hard op gedacht en vervolgens het volgende voor mijzelf opgeschreven:

De vraag of je nu wel of niet

veilig achteruit rijden kunt met geactiveerde OD probeer ik hierbij op een rijtje te zetten.
    Zoals bekend kun je niet de OD activeren in de EERSTE en ACHTERUIT versnellingen, dit is beveiligd middels

de transmissie schakelaars boven op de versnellingsbak. Echter wanneer je rijdend met geactiveerde OD (in 2, 3, of 4) tot stilstand gekomen zou zijn en vanuit deze positie de ACHTERUIT zou inschakelen kun je

dan nog steeds veilig achteruit rijden?
    Het antwoord hierop is ja, want bij elke beweging van de versnellingspook wordt de elektrische verbinding naar de solenoïde verbroken en vervolgens automatisch weer

geactiveerd naar hogere e/o lagere versnellingen. Echter bij de EERSTE en ACHTERUIT versnelling blijft de verbinding veilig achterwegen, vermits alles juist is aangesloten volgens het elektrische schema.

De volgende vraag kwam ook nog in mij gedachte op, ondanks het feit wanneer het controle lampje op het dashboard aangeeft dat de OD wel al dan niet is geactiveerd.
    Wanneer de solenoïde in een zeer

zeldzaam geval of door een valse massa, en zonder dat je dit misschien zou opmerken, dienst zou weigeren zou de OD kunnen blijven “hangen” in geactiveerde positie met de solenoïde plunjer omhoog. In zo’n geval

is achteruit rijden met een geactiveerde OD uit den boze! Het controlelampje zou je op het verkeerde been kunnen zetten, het zou immers in zo'n zeldzaam geval na uitschakeling van elektrische circuit niet

meer oplichten terwijl OD wel is blijven “hangen”.

Resumé
    Om al deze eventuele malheur te omzeilen is bewust omgaan met de OD eigenlijk de allerbeste oplossing, ofwel, dat je er zeker van bent

dat je tijdens het uitschakelen ook daadwerkelijk waarneemt dat het toerental bijvoorbeeld weer toeneemt! Dan pas weet je volledig zeker dat de OD uitgeschakeld zal zijn.

Hartelijke groet - Raymond
    Laatst bewerkt 6 jaren 5 maanden geleden doorRaymond van Donk.

6 jaren 5 maanden geleden #1373 door Kees van Schuppen

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

• Beantwoord door Kees van Schuppen in topic aansluitschema j-type overdrive
    even voor de duidelijkheid, het betreft hier een J-Type en die heeft een solenoid met 2 lucas aansluitingen. de solenoid die wim beschrijft is van een A-Type.
    als de solenoid van een J-Type warm

wordt is er iets niet in orde in de solenoid.
    deze solenoids zijn gesealed en kunnen niet opengemaakt worden.
    ergo nieuwe solenoid. mvg kees

6 jaren 5 maanden geleden #1375 door Kees van Schuppen

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

• Beantwoord door Kees van Schuppen in topic aansluitschema j-type overdrive
    beste maarten nog even een kleine aanvulling op mijn comments.
    het is niet zo dat de solenoid niet een iets hogere temp. mag krijgen als hij onder spanning staat. maar als hij zo heet wordt dat de

plunjer niet meer terug gaat wordt e.e.a. wel erg heet. je moet hem ten alle tijden gewoon vast kunnen pakken. mvg kees

6 jaren 5 maanden geleden #1376 door Maarten Weijland
    • Maarten Weijland

• Senior Boarder
  • Senior Boarder

• Beantwoord door Maarten Weijland in topic aansluitschema j-type overdrive
    Kees, bedankt. Ik bestel wel een nieuwe. De mijne kun je niet vastpakken zo heet wordt hij, hoewel er gewoon 2 amp door heen gaat zoals ook omschreven in Buckeyetriumphs.com. Nu ligt de bak er nog af en

is vervangen een stuk eenvoudiger.

maarten

Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden