Demo

Ont- / beluchting benzinetank

5 jaren 9 maanden geleden #1757 door Maarten Weijland
  • Maarten Weijland
  • Maarten  Weijland's Profielfoto Onderwerp Auteur

• Senior Boarder
  • Senior Boarder

• Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Ont- / beluchting benzinetank werd gestart door Maarten Weijland
    Als ik mijn tr4a met een redelijk gevulde benzinetank in de garage zet, vind ik dat hij een tijd lang (meer dan n week) erg blijft stinken naar benzine. Dusdanig, dat ik de deuren van de garage geregeld

open heb staan. Tot dusver kan ik de oorzaak nog niet direct achterhalen waar dit vandaan komt.
    Nu zit er op de bezinetank een breatherpipe. Nu is deze op zn minst voor de beluchting van de tank doordat,

door de volumeafname van de benzine in de tank tijdens het rijden, er lucht in de tank aangezogen dient te worden om te voorkomen dat er een onderdruk in de tank ontstaat. Bij stilstand van de wagen zal er naar

mijn idee de ontstane benzine damp in de tank via ditzelfde pijpje de vrije lucht in stromen, een soort ontluchting dus. En dit zou ik kunnen ruiken. Nu heb ik een eenvoudig terugslagklepje liggen, welke ik zo

aan het uiteinde van het pijpje kan monteren, zodat de tank enkel belucht wordt en niet meer ontlucht. Kan ik dit straffeloos doen, of moet de tank ook kunnen ontluchten?

Groet
    Maarten

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

5 jaren 9 maanden geleden - 5 jaren 9 maanden geleden #1758 door Peter Meiboom

• Administrator
  • Administrator

• Beantwoord door Peter Meiboom in topic Ont- / beluchting benzinetank
    Dag Maarten,

ik denk dat de tank ook moet kunnen ontluchten. Als je tank helemaal vol is heb je te maken met de uitzetting van benzine (uitzettingscoëfficiënt = 0,001). Dus als je bij 12 graden

tankt, en je zet je wagen in de verwarmde garage (20 graden) dan neemt het volume met 0,8% toe.
    Als je je tank niet helemaal vol hebt moet naast de benzine ook de lucht kunnen uitzetten. De uitzetting

hiervan is groter. Volgens mij is dat 0,037. Er moet dus veel lucht weg kunnen. Doe je dat niet dan ontstaat er overdruk in je tank.
    Ik denk dat je niet straffeloos de tank alleen kunt beluchten maar dat

hij ook moet kunnen ontluchten

Groet, Peter

Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56
    Laatst bewerkt 5 jaren 9 maanden geleden doorPeter Meiboom.

5 jaren 9 maanden geleden #1760 door Hans van Berkom

• Senior Boarder
  • Senior Boarder

• Beantwoord door Hans van Berkom in topic Ont- / beluchting benzinetank
    Nu heb ik een TR 6PI maar daar is de stank van benzine in het kofferruimte altijd aanwezig?
    Dit is niet het gevolg van overdruk !
    Komende winter wil ik de rubbers en leidingen vervangen.
    Ook

die van beluchting , ik zou dan ook willen adviseren kijk eens goed, wat de staat ervan nu bij je tr4 is.

Grt Hans

5 jaren 9 maanden geleden #1761 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Geslacht: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic Ont- / beluchting benzinetank
    Als het een kwestie is van over en onderdruk dan zou iedere TR er last van moeten hebben. Het komt wel vaker voor maar altijd? Zal het toch niet iets anders zijn?

Grts, Pieter

5 jaren 8 maanden geleden #1764 door Ton Wijsman

• Expert Boarder
  • Expert Boarder

• Verjaardag: 21 feb 1955
  • Beantwoord door Ton Wijsman in topic Ont- / beluchting benzinetank
    Toen ik mijn 4a net klaar had stonk hij enorm naar benzine zodra ik de kofferklep opendeed. Na wat speurwerk bleek het de tankvlotter te zijn die niet goed afsloot ondanks een nieuwe pakking. Ik heb dat

opgelost met een dun laagje loctite tussen de vlotter en aan beide kanten van de pakking. Dit werkt uitstekend, ik heb geen benzinestank meer. Ik heb overigens geen ontluchting op mijn tank. Ik heb de tank al

een paar keer leeg gereden zonder problemen en twijfel dus of een ontluchting wel nodig.

Ton

TR TON

Tijd voor maken pagina: 0.409 seconden