Demo

Laycock de Normanville Overdrives

8 jaren 2 maanden geleden - 8 jaren 2 maanden geleden #142 door Raymond van Donk
  • Raymond van Donk

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Laycock de Normanville Overdrives werd gestart door Raymond van Donk
    Dear TR enthousiasts,

Een onderwerp wat mij bezig houdt:

Dat je met een geactiveerde OD nooit en te nimmer achteruit mag rijden is wellicht algemeen bekend met van alle

desastreuze gevolgen van dien !
    Maar kun je wel achteruit rijden met een geactiveerde OD ?

't Is toch immers zo dat bij elke beweging van de versnellingspook de elektrische

verbinding naar de solenoïde wordt verbroken en vervolgens automatisch weer wordt geactiveerd naar hogere e/o lagere versnellingen. Echter bij de EERSTE (of TWEEDE) en ACHTERUIT versnelling blijft door deze

schakeling de elektrische verbinding veilig achterwegen. Ervan uitgaande dat alle aansluitingen volledig conform zijn aan hetgene wat ooit zo is bedoeld.

Erg benieuwd naar het "ware" verhaal !

Mvrgr - Raymond
    Laatst bewerkt 8 jaren 2 maanden geleden doorWillem van der Mast.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

8 jaren 2 maanden geleden - 8 jaren 2 maanden geleden #143 door Peter Meiboom

• Administrator
  • Administrator

• Geslacht: Man
  • Beantwoord door Peter Meiboom in topic Laycock de Normanville Overdrives
    Ja, als alles in orde is heb je gelijk. Normaal kan er niets mis gaan, echter........
    Het nu volgende is mij overkomen:
    Op weg naar de APK-keuring viel het mij op dat ik de overdrive niet hoorde

afvallen. Raar dacht ik, zal wel aan mijn minder wordende gehoor liggen. Toen ik bij het garagebedrijf aankwam heb ik de auto zo geparkeerd dat ik weer vooruit weg kon. Vervolgens heb ik de motor uit gezet en

de versnellingsbak in z'n vrij. Heel voorzichtig heb ik geprobeerd de auto achteruit te duwen. Dit bleek niet mogelijk. De overdrive blokkeerde. Ik weet zeker dat als ik dit met motorvermogen had geprobeerd

het einde oefening zou zijn geweest.
    De auto is vooruit op de brug gezet (met de opmerking dat hij er altijd met een rollende krik weer vanaf zou kunnen). Er bleek een zeer eenvoudig op te lossen probleem te

zijn. Iets dat je eigenlijk niet kunt verzinnen.
    De terugval van de solonoid voor de bediening van de olieklep wordt geregeld door een stelpin met een platte bovenkant. Deze pin wordt afgesteld en vastgezet

met een borgmoer. (zie foto). Deze borgmoer is losgetrild en op zijn kant boven op de pin terecht gekomen. Door het sterke magnetisch veld bleef hij er keurig op zitten. Het gevolg was dat de olieklep niet meer

kon afvallen en de overdrive ingeschakeld bleef.

Moraal van het verhaal: het kan niet maar het gebeurt toch

Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56
    Bijlagen:
    Laatst bewerkt 8 jaren 2 maanden geleden doorPeter Meiboom.

8 jaren 2 maanden geleden - 8 jaren 2 maanden geleden #144 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Geslacht: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic Laycock de Normanville Overdrives
    Beste Peter,

Bedankt voor je snelle antwoord, een wel heel bijzondere en toevallige toedracht!

Zo zie je maar dat het geen kwaad kan je "gevoel" te volgen in zo'n situatie. Naast jouw

verhaal kwam er bij zelf ook nog eentje op. Het kan ook in net zo'n zeldzaam geval fout gaan wanneer er een valse massa gemaakt zou worden door één van de bovenliggende switch bedradingen (boven op de v.bak)

die door slijtage bloot kunnen raken, de solenoïde blijft dan ook ingeschakeld.

Resumé
    Om al deze malheur te omzeilen is bewust omgaan met de OD eigenlijk de beste oplossing, ofwel dat je er

zeker van bent dat je tijdens het uitschakelen ook daadwerkelijk waarneemt dat het toerental weer toeneemt! Dan pas weet je volledig zeker dat de OD uitgeschakeld zal zijn......

Raymond
    Laatst bewerkt 8 jaren 2 maanden geleden doorRaymond van Donk.

Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden