Demo

TR en Supercharging

4 jaren 2 maanden geleden #2300 door Jan van den Engel
  • Jan van den Engel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 6

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • TR en Supercharging was gemaakt door Jan van den Engel
    Het december 2014 nummer van TR Traffic bevatte een interview met Robin Kutscher. Robin restaureerde een Judson supercharger uit de jaren vijftig, die hij in een eveneens door hemzelf gerestaureerde TR2 longdoor monteerde. Vrijwel alles heeft hij zelf moeten uitvinden. In Nederland was geen gelijkgestemde te vinden. Piggott lezers weten dat geblazen motoren in de begintijd van de TR (en van MG) niet ongewoon waren. Robin lijkt dus een authentieke/originele oplossing nieuw leven te hebben \"ingeblazen\". Robin en ondergetekende zijn benieuwd naar uw mening. Ook over de verschillende technische aspecten die in het interview naar voren komen. Jan van den Engel

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    4 jaren 2 maanden geleden #2324 door G.A.C Bouwmeester

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 197

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    4 jaren 2 maanden geleden - 4 jaren 2 maanden geleden #2325 door Jan van den Engel
    • Jan van den Engel
    • Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 6

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Jan van den Engel in topic TR en Supercharging
    Marcel dank. Robin Kutscher geeft de volgende reactie:
    Interesante sites met mooie uitleg hoe een en ander werkt. Er zijn verschillende typen sliding vanes compressors zoals de Norman, Shorrock en Arnott compressors. Bijna identiek aan de Judson maar dan intern met een iets andere techniek om de vanen op het compressor huis aan te laten drukken. Bij de Norman compressor worden de vanen met veerdruk tegen het compressor huis gedrukt; bij de Judson door de middelpunt vliegende kracht die opgewekt wordt door het draaien van de rotor. Het voordeel hiervan is dat men bij de Norman een betere afdichting heeft tussen rotor en huis bij lage toerentallen. Het nadeel is dat als de aandrijfriem breekt bij de Norman, men stil staat omdat er geen brandstof mengsel langs de vanen komt. Bij de Judson heeft men dit probleem niet omdat deze niet met een veer worden aangedrukt. Bij riembreuk kan men gewoon nog doorrijden. Toch een beetje betrouwbaarder dan de rest!
    In het verleden werd ook wel eens de Arnott compressor op onze TR gebruikt in combinatie met een SU carburateur. Het orginele inlaatspruitstuk werd hierbij gebruikt. Het nadeel hiervan was dat de carburateur uitstak boven de motorkap, men moest hiervoor een uitsparing in de motorkap maken. Het voordeel hiervan was dat waarschijnlijk de setup goedkoper was. De Judson heeft namelijk een speciaal vervaardigd spruitstuk, passend op Judson en Triumph TR.
    Jan
    Laatst bewerkt 4 jaren 2 maanden geleden doorJan van den Engel.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden