Demo

Problemen Lumenition ontsteking; motor dood

2 jaren 10 maanden geleden #2924 door Maarten Weijland
  • Maarten Weijland
  • Maarten  Weijland's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 42

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Problemen Lumenition ontsteking; motor dood werd gestart door Maarten Weijland
    Vandaag behoorlijk veel problemen met de ontsteking gehad. Rijdend uit Maastricht ging bij het inschakelen vd overdrive het acculampje branden. Direct weer uitgeschakeld en op de uitvoerstrook naar de benzinepomp weer geprobeerd. De motor was meteen dood. Na enige minuten deed hij het weer en zijn we gaan rijden. Dit duurde 300 meter en weer ging de motor dood, hoewel de OD niet werd ingeschakeld. ANWB erbij gehaald, deze constateerde een losse verbinding op het starterrelais. Zijn verklaring was dat OD-relais veel stroom trekt en de Lumenition daar gevoelig voor kan zijn (te lage spanning). Verbinding vastgedraaid en vervolgens bijna 150km gereden met OD richting Zutphen. Bij Arnhem wilde de OD weer niet inschakelen. Een aantal km later stonden we weer aan de kant. Na een minuut of 5 startte de auto weer en zijn we in de 4e versnelling naar Zutphen gereden. Een keer haperde de motor nog. Na een uur in Zutphen ben ik op weg gegaan naar Den Bosch, maar strandde vlak voor de brug bij Ewijk (gelukkig niet erop). Motor weer dood. Af laten slepen door de ANWB naar Wychen. Daar hebben twee man er naar gekeken. Zij vonden de laadspanning op de accu te laag en hebben de wisselstroomdynamo direct op de accu aangesloten. De laadspanning was daarna inderdaad hoger. Hun theorie was ook dat de spanning te laag geweest zou zijn, wat problemen met de ontsteking zou kunnen veroorzaken. Daarna ben ik probleemloos naar huis gereden. Thuis bleek de zekering van de OD-relais doorgebrand te zijn. Dat verklaart iig waarom deze niet meer wilde inschakelen, maar de vraag blijft waarom de zekering is doorgebrand. Maar mijn grote vraag blijft of iemand kan bevestigen dat te lage accuspanning problemen met de Lumenition ontsteking kan veroorzaken.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    2 jaren 10 maanden geleden #2927 door Jasper van Zanten

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Don't drive faster than your angel can fly

  • Berichten: 187

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Jasper van Zanten in topic Problemen Lumenition ontsteking; motor dood
    Maarten,

    Dat kan zeker. Elektronische ontstekingen zijn wat gevoeliger voor spanningsfluctuatie (te hoog = kapot = uit, te laag = uit) dan conventionele ontsteking. Deze zal bij een te lage spanning een zwakkere vonk geven, maar de motor blijft dan nog wel lopen. De koude start zal bij een lage spanning moeizamer verlopen. Bij te veel spanning zal de bobine heter worden en op termijn de levensduur beïnvloeden (eerder stuk).
    Het doorbranden van de zekering van de overdrive is het gevolg van een te grote stroom. De oorzaak kan liggen in sluiting naar massa of een defect relais. Die zekering is waarschijnlijk niet meteen doorgebrand, maar pas later. Eerst heeft er dus een tijd een grote stroom gelopen. Wanneer de dynamo de accu slecht laadt, zal de grote stroom de accu ontladen en zal als gevolg daarvan gevolg de spanning inzakken zodat de ontsteking er mee ophoudt.

    een paar klusjes in het vooruitzicht:

    1) controle van het elektrische circuit van de overdrive. Niet zomaar een zekering vervangen, er is altijd een oorzaak (zeker in dit geval)
    2) controle van de staat van de accu (kan ook (bijna) kapot zijn, waardoor hij zeer snel ontlaad
    3) controle van het laadcircuit van de accu (mogelijk diode of koolborstel kapot. Ruil dynamo kan oplossing zijn, zeker voor de foutanalyse )

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden