Demo

123 ontsteking

8 jaren 3 maanden geleden - 8 jaren 3 maanden geleden #33 door Peter Meiboom
  • Peter Meiboom
  • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 150

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • 123 ontsteking werd gestart door Peter Meiboom
    Wie heeft er ervaring met de 123-ontsteking voor onze 4 cylinders.
    Is het te overwegen of is het verschil met contactpunten te verwaarlozen?
    Is de ontsteking makkelijk af te stellen?
    Ik hoor

    verschillende verhalen iver het kiezen van "karakteristieken". Is dat moeilijk en wat werk je er van?
    Is het laten inbouwen in de bestaande behuizig aan te bevelen?
    Gaat hij lang mee maw wie heeft er

    problemen mee?

    Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56
    Laatst bewerkt 8 jaren 3 maanden geleden doorPeter Meiboom.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 3 maanden geleden #35 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic 123 ontsteking

    Bijlage niet gevonden



    Bijlage niet gevonden


    Beste Peter,

    Zelf heb ik op m'n 3A zo'n twee jaar met volle tevredenheid een

    123 systeem. Het bied een groot verschil t.o.v. de traditionele punten, niets mis mee overigens, echter op de langere termijn heb je geen verloop en de motor loopt veel rustiger en presteert naar mijn idee veel

    beter. Kun je zelf ook zien op het filmpje:http://www.youtube.com/watch?v=F1PFb46gKlc

    Het afstellen gaat heel gemakkelijk middels een oplichtend LEDje. V.w.b. de karakteristieken heb je de keuze uit 16

    variëteiten waarbij de keuze over het algemeen valt tussen "0" en "7". De proef ondervindelijke bevindingen tijdens het rijden kun je optimaliseren door te wisselen van stand. Dit gaat wat minder makkelijk, je

    moet het huis er weer uitlichten.

    Het inbouwen heb ik laten doen bij Hebels ( www.britishsportscars.nl/ ) in een oud D25 huis, je kunt dan de originele ontsteking intact laten als origineel reserve

    exemplaar.

    Succes met je beslissing !

    Raymond van Donk - TS61003LO - www.triumph-tr3a.nl

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 3 maanden geleden #43 door Cok van der Meer

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 6

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Cok van der Meer in topic 123 ontsteking
    Beste Raymond,
    Ziet er gelikt uit,waar heb je het gekocht? en voor welke prijs?
    Is het inbouwen eventueel zelf te doen door een beetje techneut?
    Zo te zien vervalt je vacuumvervroeging?,want die

    is niet aangesloten Die kan je toch gewooon op het huis aansluiten,heb je ook geen vacuumlek.
    Groet Cok.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 3 maanden geleden #46 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic 123 ontsteking
    Hallo Cok,

    Laten doen en gekocht heb ik het bij Hebels, zij zijn diegene die het "mogen" inbouwen van 123 zelf. Zij doen dit voor rond de € 375,00/ € 400,00 exclusief huis daar moet je zelf voor

    zorgen. De vacüumvervroeging moest op de foto nog aangesloten worden en werkt via een mini membraampje wat elektronisch wordt vertaald inwendig. Dus kortom alles ziet er van buiten volledig authentiek uit !




    Groet Raymond van Donk

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 3 maanden geleden #48 door Marcel Hendriks
    • Marcel Hendriks

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Marcel Hendriks in topic 123 ontsteking
    hallo Cok,
    ik heb vorig jaar 123 laten inbouwen in mijn TR6, en wel in eindhoven, werkt echt goed, hij staat ook in het TR traffic op blz 37, ik heb toen mijn "oude" ontstekingshuis daar moeten laten

    en ze bouwen direct een nieuwe in en kijken direct of er andere aanpassingen nodig zijn, nieuwe kabels of bobine,
    www.123ignition-conversions.com

    gr. Marcel B)

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 3 maanden geleden #58 door Jaap Dekker

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 6

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Jaap Dekker in topic 123 ontsteking
    Hallo Peter,

    Ik heb eind vorig seizoen een complete 123 verdeler met usb aansluiting gemonteerd.
    Is makkelijk zelf te doen. Ik heb eerst enkele curves van internet geladen. Direct een rotsvast

    stationair en naar mijn gevoel meer koppel van 1500 naar 2500 rpm.
    Boven 3000 rpm een paar keer gesputter gehad, maar de oorzaak kan ook ergens anders liggen.
    Daarna ben ik wat gaan experimenteren met het

    aanpassen van de curves, maar door het invallen van de winter ben ik er nog niet verder mee gekomen.

    M vr gr,
    Jaap.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 3 maanden geleden #65 door Cees Smetsers
    • Cees Smetsers

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Cees Smetsers in topic 123 ontsteking
    Beste Peter, Afgelopen week wilde ik mijn TR3 starten doch dat gaf problemen. Accu leeg gestart weer opgeladen, ontsteking en aansluitingen gecontroleerd waaraan ik geen gebreken kon vinden wel waren de

    bougies nat, deze droog gemaakt en teruggeplaatst.
    Nadat de accu weer was opgeladen kwam er toch uiteindelijk leven in de brouwerij.
    Inmiddels had ik,met een kwade kop,een 123 ontsteking en bobine bij

    leen APK gekocht.
    Deze werd de volgende dag afgeleverd en ben direct begonnen met monteren van de 123.
    De curve welke je moet instellen heb ik op 0 laten staan,daar deze het beste overeen kwam met de

    motor gegevens.
    Vervolgens oude ontsteking eruit, nieuwe erin,afstellen middels ledlampje,cabels en vacuum aansluiten en starten maar.
    Motor sprong direct aan en gaf een feller geluid in de uitlaat en

    liep een stuk rustiger bij stationair toerental.
    Proefrit gemaakt waarbij ik dacht dat ik een nieuwe motor had geplaatst ipv een ander ontsteking.
    Auto accelereerde veel feller en de motor liep een stuk

    rustigger.
    Mocht je overwegen een andere ontsteking aan te schaffen dan is een 123 aan te bevelen.
    Betreffende storingen kan ik alleen maar zeggen dat ik ander 123 gebruikers heb gesproken welke geen van

    alle negatieve geluiden kieten horen.
    Succes Cees

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 3 maanden geleden #72 door Peter Meiboom
    • Peter Meiboom
    • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 150

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Peter Meiboom in topic 123 ontsteking
    Allen die gereageerd hebben op mijn vraag: bedankt. Ik heb een aardig beeld gekregen van de ervaringen met de ontsteking. Het is allemaal positief dus ik ga over tot de aanschaf. Nu nog even de hobbel van

    het bedrag nemen.

    Groeten :laugh: en een fijne TRzomer toegewenst

    Peter

    Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 3 maanden geleden #73 door Eli Geefhuizen

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 71

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: 24 aug 1946
  • Beantwoord door Eli Geefhuizen in topic 123 ontsteking
    Hallo Peter,
    Dit is een mooi voorbeeld van hoe het hoort. De mensen die op je vraag gereageerd hebben bedanken voor hun bijdrage. Kleine moeite, goed gebaar. Groeten en succes met het inbouwen van de

    123 ontsteking, Eli

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 2 maanden geleden #155 door Peter Meiboom
    • Peter Meiboom
    • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 150

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Peter Meiboom in topic 123 ontsteking
    Er is blijkbaar veel belangstelling voor de discussie over de 123-ontsteking.
    Een aantal van de forum-volgers heeft waarschijnlijk wel gezien dat deze discussielijn dicht gezet was. Ik dacht dat er

    genoeg over geschreven was maar dat is blijkbaar niet zo. Ik vind de vragen en opmerkingen interessant en heb deze lijn dus weer opengezet.

    Ondertussen heb ik een 123-ontsteking besteld en ga hem

    binnenkort inbouwen.

    Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 2 maanden geleden #158 door Rob Kint

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 16

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Rob Kint in topic 123 ontsteking
    Beste Peter,

    Er is inderdaad interesse in de 123 ontsteking… Mag ik vragen hoe jij je keuze bepaald hebt, welk type je genomen hebt, etc? En ga je ook verder om bijvoorbeeld je bobine te

    vervangen...

    Groet,
    Rob

    TR3

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 2 maanden geleden - 8 jaren 2 maanden geleden #159 door Peter Meiboom
    • Peter Meiboom
    • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 150

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Peter Meiboom in topic 123 ontsteking
    Hallo Rob,

    in de jaren '70 heb ik regelmatig elektronische ontstekingen gebouwd. Thyristor-ontstekingen die ik toepaste, eerst op mijn brommer, later op mijn motor. De gedachte daarbij was dat de

    stijlheid van de schakelpuls (normaal door de puntjes bepaalt) bij een elektronische ontsteking constant is, ongeacht het toerental. Dit geeft een constantere vonkkwaliteit. Voor de Triumph is zo,n ontsteking

    zeker ook te bouwen, echter, het verwerken van de gegevens van de vacuumvervroeging en de centrifugaalvervroeging is erg ingewikkeld. Dit gecombineerd met de hang naar "zo origineel mogelijk" houden heeft mij

    er toe gebracht om een 123 ontsteking te kopen. Ik heb voor de standaard uitvoering gekozen ingebouwd in een origineel huis. Omdat er aan de motor verder niets is getuned en ik dit ook niet van plan ben, heb ik

    geen uitvoering nodig waar je met de laptop karakteristieken kan veranderen. Ik heb, denk ik, genoeg aan de zeven te kiezen standaard instellingen. Bleef nog wel de vraag hoe anderen de ontsteking hebben

    ervaren en of de betrouwbaarheid oke is. Aan de hand van dit forum heb ik daar een antwoord op gekregen.
    Voor wat de bobine betreft, deze heb ik twee jaar terug al vervangen door een Lucas Sport.




    Natuurlijk een met zwart kunststof en de goudkleurige spoelomhulling heb ik zilver gespoten en voorzien van een Lucas sticker. Bij een elektronische ontsteking is het zeer aan te bevelen de bobine te

    vervangen door een zwaarder exemplaar.

    Groet, Peter

    Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56
    Laatst bewerkt 8 jaren 2 maanden geleden doorPeter Meiboom.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 2 maanden geleden - 8 jaren 1 maand geleden #165 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic 123 ontsteking
    Beste Peter en alle andere geïnteresseerden,

    Heb je de 123 al ingebouwd ? En zo ja welke curve instelling heb je gehanteerd ?
    Zelf ga ik er vanuit dat de curves/standen 0,1 en 4 het dichts bij

    de fabrieksgegevens van ST komen zoals ooit bedoeld i.c.m. een octaan getal van 80.

    Zelf heb ik gekozen voor standje "4", wat 4 graden statisch is. Op de poelie vertaald zich dat naar 10 graden met

    850/1000 toeren (+/-12 mm op een standaard poelie). N.a.v. van de hogere octaan getallen van nu en gevlakte cilinder koppen etc. heb ik het geheel afgesteld met vier graden meer. Wat een totale meer vervroeging

    geeft van 20 graden met 850/1000 toeren, stroboscopisch gemeten (+/- 24 mm op een standaard poelie). Wat resulteert in een fraai lopende en goed presterende motor zonder een echt merkbaar pingel effect met een

    vervroeging die naar mijn idee binnen de "veilige" grenzen ligt.

    Graag jouw/jullie ervaringen hiermee........?
    Laatst bewerkt 8 jaren 1 maand geleden doorRaymond van Donk.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 1 maand geleden #187 door Peter Meiboom
    • Peter Meiboom
    • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 150

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Peter Meiboom in topic 123 ontsteking
    Vandaag de 123 ontsteking ingebouwd. Op zich is het met de handleiding goed te doen. Toch een paar lastige zaken waar de handleiding geen informatie over geeft. Je kunt de ontsteking prima op het BDP

    zetten met het ingebouwde ledje. Er staat echter niets vermeld over het aantal graden voorontsteking die je dan nog moet instellen. Dus een gokje gedaan. Ook blijkt het gehele huis ver verdraaid te moeten

    worden. Het voorontstekingsmembraan staat dan tegen de oliepijlstok aan. De leverancier gaf als oplossing om het tandwiel waarop de ontsteking draait een tand te verzetten. Dit laatste heb ik gedaan en nu staat

    het ontstekingshuis beter.
    De proefrit was goed, de motor loopt veel regelmatiger. Morgen ga ik voor een lang weekend naar de Ardennen en kan de ontsteking haar kwaliteiten tonen.

    Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 1 maand geleden #211 door Peter Meiboom
    • Peter Meiboom
    • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 150

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Peter Meiboom in topic 123 ontsteking
    Heerlijk weekend in de Ardennen beleeft. De rit er naartoe een klein storinkje in de benzine toevoer naar de achterste carb. Verder heeft hij geen klap gemist en start hij meteen. De eerst 600km zijn

    goed verlopen.

    Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 1 maand geleden #212 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic 123 ontsteking
    Dat is mooi om te horen en vooralsnog een goeie investering !

    Mvrgr - Raymond :)

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 1 maand geleden #214 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic 123 ontsteking
    Sinds een paar weken heb ik ook een 123 ontsteking in mijn TR6PI. Of de auto echt sneller is geworden weet ik niet maar de acceleratie is veel gelijkmatiger geworden. Deze TR lijkt veel minder

    zenuwachtig geworden. In ieder geval ben ik erg tevreden met deze investering en kan het een ieder aanraden. Ik ga nog wel met de diverse instellingen experimenteren.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    8 jaren 1 maand geleden #216 door Rob Kint

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 16

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Rob Kint in topic 123 ontsteking
    Inmiddels heb ik ook in mijn TR3 de 123 ingebouwd met blauwe Bosch bobine... Klein stukje mee gereden (km of 30) en heb nog niet echt verschil gemerkt. Aanstaande donderdag ga ik een toerrit rijden

    waarbij ik ca. 250-300 km ga afleggen. Ik ben benieuwd!

    Groet,
    Rob Kint

    TR3

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 10 maanden geleden - 7 jaren 10 maanden geleden #375 door Peter Meiboom
    • Peter Meiboom
    • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 150

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Peter Meiboom in topic 123 ontsteking
    B) In de zomervakantie ben ik naar de internationale meeting in Harrogate geweest en heb ik de trip naar Engeland verlengd met een paar dagen in de Yorkshire Dales. Geweldige meeting en adembenemende

    landschappen in de Dales.

    Maar daar gaat het in dit stukje forum niet over. In de Engeland trip ongeveer 1700km gereden zonder enig probleem. Direct na terugkomst in

    Nederland ben ik doorgereden naar Oostenrijk/Italie. Hier heb ik bijna alle passen boven de 2000m gereden en daarna weer naar huis.

    Totaal met Engeland er bij is er

    in 3,5 week 6200km gereden zonder een klap te missen. Voor mij is de 123 ontsteking dus geslaagd. Heb ik dan helemaal geen pech gehad? Jawel, het riempje van mijn koffer is door de regen erg nat geworden en bij

    het aantrekken gebroken.

    TRgroet Peter M

    Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56
    Bijlagen:
    Laatst bewerkt 7 jaren 10 maanden geleden doorPeter Meiboom.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 10 maanden geleden - 7 jaren 10 maanden geleden #377 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic 123 ontsteking
    Mooi om te horen Peter ! Inderdaad een geweldig ding zo'n 123, tot dusver bij mij ook alles probleemloos verlopen.

    Wat een rit zeg, 6200 km ! Wellicht genoeg ervaringen en stof tot schrijven

    opgedaan voor een mooi TRtraffic verhaal....? ;)

    Mvrgr - Raymond
    Laatst bewerkt 7 jaren 10 maanden geleden doorRaymond van Donk.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 4 maanden geleden #661 door Peter Meiboom
    • Peter Meiboom
    • Peter Meiboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline

  • Administrator
  • Administrator

  • Berichten: 150

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Peter Meiboom in topic 123 ontsteking
    Een van de enthousiaste leden in Zeeland heeft een 123-ontsteking voor zijn TR6 (carbs) gekocht. Het is aan mij om hem even in te bouwen. Wie kan mij zeggen op welke curve ik hem het best kan zetten?




    Groet, Peter

    Powder Blue TR4 '62
    &
    Pearl White TR3 '56

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 4 maanden geleden #662 door Kees van Schuppen

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 238

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Kees van Schuppen in topic 123 ontsteking
    bij een standaard TR6 is in mijn ervaring curve 4 de beste optie.
    als de motor gekieteld is met b.v. een snellere nokkenas dan is curve 6 of 7 waarschijnlijk beter. maar dat moet ondervonden worden

    a.d.v. rijden en is afhankelijk van wat er verder met de motor een aanverwante zaken is gedaan.
    mvg kees

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 4 maanden geleden #663 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic 123 ontsteking
    Zou je voor een vroege PI (iets gekieteld) hetzelfde adviseren?

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 4 maanden geleden #664 door Kees van Schuppen

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 238

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Kees van Schuppen in topic 123 ontsteking
    voor een PI geld hetzelfde.
    verder is het natuurlijk altijd mogelijk om proefondervindelijk de voor de auto beste afstelling te vinden.
    maar als basis zou ik beginnen als in mijn eerdere bericht.


    mvg. kees

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 4 maanden geleden #665 door Henk Bartsch

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 10

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Henk Bartsch in topic 123 ontsteking
    peter,
    wij hebben er een in laten bouwen ,nadat we met panne stonden,jij heb toen nog een rotor thuis gehaald,maar de resultaten zijn bijzonder goed.
    mocht je het willen zien en horen dan kan je

    even contact opnemen

    m vr henk

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.446 seconden