Demo

Motor van TR 3 gaat na ca 50km slecht lopen.

7 jaren 6 maanden geleden #497 door Ferry Rassers
  • Ferry Rassers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 2

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Motor van TR 3 gaat na ca 50km slecht lopen. was gemaakt door Ferry Rassers
    Ik heb een witte TR3A bj 1959.De motor loopt prima en start goed.Als ik op de autosnelweg rijdt met een snelheid van ca 75 mijl dan na ca 50km gaat de motor inhouden en gaat hij op 3 cilinders lopen en

    zodra ik gas terug neem naar ca 50 mijl dan loopt hij weer goed.Hij doet dit alleen op de snelweg bij langdurige constante snelheid.Rij ik op binnenwegen dan loopt die goed de gehele dag geen probleem.Wat kan

    dit zijn.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    7 jaren 6 maanden geleden #500 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic Motor van TR 3 gaat na ca 50km slecht lopen.
    Ja, dit is weer zo'n naar indifferent probleem. Het eerste waar je aan denkt is 'overslaan'. Niet elke vonk komt (op tijd). Misschien is er teveel ruimte ontstaan in de verbinding tussen de bodemplaat

    in de verdeler en de plaat waarop de contactpunten vastzitten. De onderste heeft een kraagje rondom het gat waar de spindel doorheen steekt en de bovenste heeft een gat wat binnen die kraag zit. Als dat wat

    uitgesleten is, heb je zomaar een halve mm speling tussen de twee uiterste standen in de richting waarin de contactpunten van elkaar afgaan. Ongeveer in diezelfde richting beweegt het armpje van de vacuum

    vervroeging. Het kan zijn dat de motor bij 50 mijl nét het hoogste vacuum in de inlaat trekt. Als het euvel hieruit voortkomt is het genoeg om de contactpunten een halve mm verder open te laten gaan. Ditzelfde

    effect ontstaat wanneer de spindel wat ruim in zijn lagering komt te zitten en bij een pepaald toerental zich als een tol gaat bewegen en door de cadans de contactpunten nét niet opent eens in de vier

    omwentelingen. Vanaf de nokkenas heeft de spindel een wormwieloverbrenging. Om te voorkomen dat de spindel door de onregelmatige belasting op en neer gaat springen waardoor de timing van de ontsteking

    verandert, moet het plaatje aan de voet van de ontstekingstoren met een bepaalde afstand van het blok gemonteerd worden. Wanneer daar teveel ruimte is ontstaan kan de spindel gaan springen. Een dergelijk

    onregelmatigheids effect kan ook ontstaan doordat de distributieketting en de kettingspanner versleten raken, waarbij de ketting gaat klapperen onder invloed van de onregelmatige belasting die de nokkenasnokken

    ondervinden. Bij een bepaald toerengebied is zo'n effect dan het grootst. Het kan aan een haperende condensator liggen. Kan zijn dat er een krasje of vetspoortje in de verdelerkap de stroom afleidt. Liggen de

    bougiekabels op een punt over elkaar heen en slaat daar een vonk over? Is de bobine nog goed? Zitten de stekkertjes van de laagstroomaansluitingen wel goed vast op de bobine. Elk toerental heeft z'n eigen

    trillingsfrequentie waarbij zulke verbindingen in een cadans kunnen komen.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden