Demo

slecht lopende motor tr 3a

7 jaren 5 maanden geleden #528 door Ferry Rassers
  • Ferry Rassers
  • Onderwerp Auteur

• Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

• Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • slecht lopende motor tr 3a was gemaakt door Ferry Rassers
    Tijds een lange rit gaat de motor onregelmatig lopen.Bij controle blijkt dat er op de 1e carburateur inlaat condens aanwezig is.Er ligt klein beetje water op de inlaat poort.
    Dat is denk ik ook het

probleem.Hoe komt dit en hoe is het op te lossen.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

7 jaren 5 maanden geleden #530 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Beantwoord door Wim Fournier in topic slecht lopende motor tr 3a
    Even een slag om de arm; ik raad, wat je kunt bedoelen met de 'inlaatpoort' van de carburateur? Ik krijg de indruk dat je geen luchtfilter hebt waar beide carburateurs achter schuil gaan. Je kunt dus

elke carburateur zo in de 'mond' kijken. Welnu, als je daar bij een op bedrijfstemperatuur zijnde motor waterdruppeltjes ziet, dan betekent dit dat de oppervlakte daar belangrijk kouder is dan de

omgevingstemperatuur.
    Je weet dat in de carburateur vloeibare benzine moet verdampen om 'gas' te krijgen waarop de motor loopt. Bij dit verdampen komt warmte te pas. Die warmte wordt onttrokken aan de

omgeving. Het metaal van de carburateurmond is de beklangrijkste warmtebron om die verdampingswarmte op te brengen. Daarom loopt er een leidinkje vanaf de plek waar de koelvloeistof de kop van de motor verlaat

naar het inlaatspruitstuk en vandaar verder naar de kachelkraan. Onder gewone omstandigheden vloeit er wat warme koelvloeistof door deze leiding en in het gedeelte waar het ijzeren buisje door het aluminium

materiaal van het spruitstuk heensteekt, daar vindt warmte uitwisseling plaats waardoor het spruitstuk de koelvloeistoftemperatuur aanneemt. 's Winters, als het je te koud is, zet je de kachel aan en dan

stroomt er belangrijk meer vloeistof door het buisje, waardoor het sppruitstuk beter opwarmt. Als het goed is, is de warmte toevoer net zo groot als de warmte afname door het verdampen van de aangezogen

benzine. Omdat de carburateurmond nat van condenswater wordt, concludeer ik, dat de koelsvloeistof toevoer naar het spruitstuk onvoldoende is. Dat kan je ook afleiden aan de opmerking dat de auto slecht gaat

lopen. De aangezogen benzine verdampt onvoldoende, waardoor een belangrijk deel nog vloeibaar in de verbrandingskamer komt en daar niet (volledig) tot ontbranding komt. Zo staan je carburateurs dus eigenlijk te

arm om voldoende brandbaar gas op te leveren. Intussen loopt de niet verbrande benzine langs de cylinderwand bij de zuigers langs en komt in jet carter terecht waar de olie dus met benzine verdund wordt. Niet

bevorderlijk voor de smering! Haal dus het spruitstuk met carburateurs van de kop van de motor af en controleer of het buisje door het spruitstuk verstopt zit. Zo niet, controleer dan de de uitgang aan het blok

waar het buisje op vast zit, daar moet vlot koelvloeistof uit komen als je op de daarvoor bestemde plaats koelvloeistof bijvult. Als dat (ook) goed is, dan kan het nog aan de afvoerzijde can het buisje zitten,

daar waar het T-stuk zit waarvan een arm naar de kachel gaat en een terug het blok in. Trouwens, een vraag die in dit verband opkomt; doet de kachel het wel (goed)? In het nee geval zit de kachel misschien vol

met ketelteengruis en drap. Laat je ons weten wat voor ongerechtigheden je gevonden hebt? We leren er allemaal van.

7 jaren 5 maanden geleden #543 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

• Bezoeker
  • Bezoeker

• Beantwoord door Wim Fournier in topic slecht lopende motor tr 3a
    op de 'onderdelendag' wees Kees van Schuppen me er terecht op dat 'de slag om mijn arm' niet overbodig was. Maar, dat betreft dan het punt dat de carburateurs in een TR3 geen koelvloeistof verwarming

hebben. In die tijd was het nog genoeg wat er aan warmte rechtstreeks -ijzer op ijzer- uit de kop van de motor het spruitstuk in trok. Voorzichtig vraag ik nu of er wellicht ook een 'ijzeren' verbinding

tussen uitlaat- en inlaatspruitstuk zit, waarlangs de warmte kan doortrekken.

Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden