Demo

'tik' in de motor.....

7 jaren 2 maanden geleden #817 door Jaap Sanders

  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • 3328 is eigenlijk 1409, lid sinds 1990

  • Berichten: 36

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • 'tik' in de motor..... werd gestart door Jaap Sanders
    :(
    Mijn (die van mijn TR4)kleppen zijn gesteld, echter bij gasgeven hoor ik een 'tikken', zelfs vrij hard. Gas eraf en je hoort het niet, ook bij constante snelheid is het tikkende geluid weg.



    Kan dit een gebroken klepstoter zijn?
    Welke technische TR Goeroe kan mij advies geven voordat ik van alles en nog wat ga loshalen?

    Bij voorbaat dank en beste TR groet,
    Jaap Sanders,
    Esbeek

    wedstrijdsecretaris MMG
    Triumph Brabant Rit 2017

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 2 maanden geleden #818 door Wiel Linssen
    • Wiel Linssen

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wiel Linssen in topic 'tik' in de motor.....
    Hallo Jaap, al aan de distributie ketting of een afgebroken kettingspanner gedacht.

    groetjes wiel

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 2 maanden geleden #827 door Maarten Weijland

  • Senior Boarder
  • Senior Boarder

  • Berichten: 42

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Maarten Weijland in topic 'tik' in de motor.....
    Jaap,
    Is het tikken een regelmatig of onregelmatig geluid? Het klinkt toch dat je de kleppen nog een keer moet nastellen. Een kapotte kettiingspanner veroorzaakt eerder een ratelende ketting dan een

    tikkend geluid. En een kapotte stoterstang wil je in je blok niet horen, dat blijft niet bij tikken.

    Maarten

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 2 maanden geleden #829 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic 'tik' in de motor.....
    Hoeveel 'gas' geef je? Wanneer je bij onbelaste motor boven de 3600 toeren komt kan het best zijn dat je de 'big end' lagers van de drijfstangen hoort, zeker al de motorolie nog niet op temperatuur

    is. Bij het bereiken van het bovenste dode punt gaat de drijfstang over van duwen op trekken aan de zuiger bij de overgang van uitlaatslag naar de inlaatslag. Bij het belasten vande lagerkap kan je dan wel een

    tik horen.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 1 maand geleden - 7 jaren 1 maand geleden #867 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic 'tik' in de motor.....
    Al drie weken geen enkel bericht meer. Vind je onze reacties waardeloos of wil je eigenlijk niet (door ons) geholpen worden?
    Wanneer je de afstelling van de kleppen nog een keer gecontroleerd hebt,

    mogen we vaststellen dat het dat niet is (toch?). Een gebroken stoterstang heb je er dan ook zó uitgehaald. Moeten we dus verder kijken. Een ervaring die ikzelf eens heb gehad is weliswaar heel absurd, maar,

    het deed zich toch voor! De afstelling van de klepspeling doe je met een schroefje in het uiteinde van de tuimelaar. Daar zit een contra-moertje op om de afstelling 'vast' te zetten. Wat deed zich nu vóór?

    Het onderste stuk van het draadeindje waar het cupje zit wat op de stoterstang rust was afgebroken en het bovenste stuk van het draadeindje waar het contramoertje omheen zit werd keurig in het uiteinde van de

    tuimelaar 'vast' gehouden. De 'tik' kwam voort uit het op elkaar stoten van de twee draadeindstukjes in het breukvlak die beide nog binnenin het schroefdraad aan het tuimelaar uiteinde staken.
    Een ander

    verschijnsle, wat vaker opduikt, is, dat de nokvolgers ruimte krijgen in het kanaal waarin ze op en neer gaan en met hun scherpe bovenrand materiaal uit de wand van dit kanaal vreten. De nokvolgers krijgen

    zoveel ruimte dat ze gaan 'kantelen'. Je moet je voorstellen dat de nok onder de onderkant van de nokvolger door wrijft en de volger dus tegen de wand vanhet kanaal drukt en zodra de nok er onderdoor is

    schiet de nok terug in de 'rechtop' positie. Vervelende bijkomstighied is, dat -asl het eenmaal zover is- de nok niet meer een draaiende bweging in het kanaal maakt bij elke keer dat de nok er onderdoor gaat.

    Daardoor slijt de nok nadrukkelijker aan dezelfde kant en door het afbrekende materiaal ten gevolge van de wrijving deformeert de zijkant van de volger en de baan in het kanaal nog meer. Ook draait de nok nu

    elke keer over het zelfde paadje aan de onderkant van de volger, waardoor het slijtpad daar zich sterker ontwikelt. Met een lange schroevendraaier kan je bij elk van de kanaaltjes luisteren welke nok het meest

    beschdigd is. Zet de punt van de schroevendraaier stevig tegen het motorblok aan ter hoogte van een kanaaltje en houdt het heft stevig tegen de zijkant van je hoofd. Op deze manier kan je het geluid op elk punt

    van het blok selectief beluisteren en zo de plak waar de tik optreedt vinden.
    Een derde oorzaak van een tik kan voortkomen uit slijtage van de eindborging van d enokkenas in het blok. Bij montage van de

    nokkenas moet je tenslotte een plaatje op het blok schroeven om de speling van de nokkenas in de lengterichting nauwkeurig af te stellen. wanneer datniet correct gebeurt is er kans dat het uiteinde van de as

    gaat vreten in het plaatje, waardoor de lengtespeling groter wordt. Wanneer dit samengaat met een onregelmatige draaiweerstand van de hakse overbrenging van de nokkenas naar de spindel van de verdeler, kan dit

    een duidelijke tik opleveren.
    Bij het monteren van de stroomverdeler kom je overigens nóg zo'n afstel punt tegen. De spindel mag niet noemenswaard op en neer gaan onder invloed van een zwaar punt in het

    ronddraaien. Omdat de haakse overbrenging bestaat uit twee schuinsvertande tandwielen is het effect van een zwaar punt in het rondgaan, dat de spindel omhoog geduwd wordt. Als de spindel terugkomt in de zitting

    hoor je een tik.
    Het kan zich voordoen dat er ruimte is gekomen in de lagering van de nokkenas in het blok. Als die ruimte zo groot wordt dat de nokkenas omhoogspringt zodra de nok de nokvolger gepasseerd

    is, hoor je (daar) die tik. Het kan zo ver gaan, dat de nokkenas krom wordt.
    Je kunt ook luisteren of de tik gelijk-op gaat met het motortoerental (krukas), of half zo snel (nokkenas), of op nokkenas

    toerental -de ene keer wel, de andere keer niet- dan is het een tuimelaar. Om te controleren welke tuimelaar tikt, kan je je duim op het enen uiteinde van de tuimelaar houden en je wijsvinger op het andere

    uiteinde. Bij stationair draaien motor kan het je zo lukken om de tik te onderdrukken en dan weet je meteen waar die zit.
    Luister ook even met de schroevendraaier op het huis van de waterpomp. Dat lager wil

    ook wel eens wat te ruim worden en luister ook even op de lagering van de asuiteinden van de dynamo. Al is het maar om uit te sluiten dat het daar vandaan komt. Je zult je blok maar open gooien en achteraf tot

    de ontdekking komen dat het geluid dáár vandaan komt.
    Want, tenslotte is het mogelijk dat de tik uit een drijfstanglager komt. Wanneer je motor onbelast (een keer) hoge toeren draait worden de lagerkappen

    van de drijfstangen heel zwaar belast en kunnen de drijfstanglagerbouten rekken.
    Nu wil ik niet zeggen dat dit allemaal bij jouw motor het geval is, maar, wanneer je je communicatie met ons voortzet, kan het

    zijn dat we toch samen het euvel vinden. En de enige reden waarom we antwoorden op vragen op dit forum, is, dat we de vragensteller graag van dienst zijn. En dat lukt alleen wanneer we (samen) een kwestie

    kunnen oplossen.
    Dus; hoe staat het er nu mee?
    Laatst bewerkt 7 jaren 1 maand geleden doorWim Fournier.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 2 weken geleden #960 door Jaap Sanders

  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • 3328 is eigenlijk 1409, lid sinds 1990

  • Berichten: 36

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Jaap Sanders in topic 'tik' in de motor.....
    Beste Wim,

    Na het weer stellen van de kleppen, nog steeds het ´tikkende´ geluid.
    Heb het wel gevonden, was uiteindelijk een klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk, tegen het blok bij cilinder

    1......

    Beste groet,
    Jaap Sanders

    wedstrijdsecretaris MMG
    Triumph Brabant Rit 2017

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 2 weken geleden #961 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic 'tik' in de motor.....
    Zoiets had ik niet kunnen bedenken.
    Mooi dat je het toch gevonden hebt.

    Groet je,

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden