Demo

Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden

7 jaren 2 maanden geleden #836 door Gerard Buter
  • Gerard Buter

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden werd gestart door Gerard Buter
    Herkent iemand onderstaand probleem. Volgende week moet hij naar de reparateur en mogelijk kan jullie antwoord hun helpen. Met dank voor de hulp.

    We gingen vandaag voor de eerste grote rit sinds

    we hem opgehaald hebben.
    Ook nu weer stopte hij er na ongeveer 100 km mee. Rijdt dus als een tierelier, hapert even (je kunt dan nog een paar honderd meter op halve kracht rijden) en stopt er dan mee.
    Er

    kwam weer flink stoom uit de oliedop (carter ontluchting) en ook nu was er wat olie uit die dop gesproeid.
    Misschien lijkt het zo, maar ook de oliedruk wordt dan tijdens het rijden steeds minder (van 50 naar

    40 ongeveer).

    Nadat we de motor hadden laten afkoelen (half uur) konden we weer een km of 40 a 50 rijden. Oliedruk weer goed.
    Daarna plotseling weer hetzelfde verhaal.

    Bij de tweede stop hulp

    ingeroepen. Deze man gaf aan dat het (vermoedelijk) de zuigerveren waren, ook omdat de TR lang (5 jaar) had stilgestaan voordat wij hem kochten.
    De zuigerveren waren volgens hem dan stug (oid) geworden of

    hadden wellicht vastgezeten.
    Omdat hij weinig of geen olie verbruikt dacht hij niet dat het de koppakking was.
    Hij adviseerde de compressie zowel koud als warm te meten.

    Tijdens het rijden neemt

    dus plotseling de kracht / compressie af en uiteindelijk stopt hij er mee om dan weer, als hij afgekoeld is, te starten (daarvoor ook niet meer) en kun je weer even verder.

    We zijn maar omgekeerd en

    iedere 40 km gestopt tot we thuis waren. De man dacht niet dat we op deze wijze extra risico namen.

    Op mij komt het over dat de motor langzaam te warm wordt (niet de reguliere koelvloeistof) , dan

    begint hij te stomen en weer later , als de compressie wegvalt , olie te sproeien vanuit de carterontluchting. Of dit ergens op slaat weet ik niet, ben niet technisch (helaas).

    Met vriendelijke groet,



    Gerard

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 2 maanden geleden #837 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Gerard, jij weet wat voor type TR je hebt, de meesten van ons niet. Dus ga ik er maar van uit dat het een viercylinder is. In dit motorblok zitten zogenaamde 'wetliners'; de cylinderwanden zijn in

    feite losse buizen die in de bodem van het gietstuk steken en een paar millimeter boven het dek van het motorblok uitsteken uit een nauwsluitend gat.
    Als de auto enkele jaren niet gereden heeft en hij mag nu

    weer lekker meedoen, treden er toch wat complicaties op. Je moet je voorstellen dat in die vijf jaar stilstand de zuigers elk op een verschillende hoogte (2 bij 2) stilgestaan hebben in de cylinders. Op de

    scheiding van het bovenvlak van de zuiger en de cylinderwand is wat er aan vloeibaars na de laatste rit in de cylinders zat naar beneden gezakt tot op die rand en heeft zich daar vastgekoekt. Daarbij is

    oxidatie opgetreden (roest, de cylinderwand is van ijzer). Als je nu aan het 'bovenvlak' van de zuiger denkt, realiseer je dan, dat er vlak onder dat bovenvlak een zuigerveer in de wand van de zuiger zit;

    ook van ijzer, terwijl de zuiger een aluminium legering is. Daar treedt in aanwezigheid van H2O electrolyse op. De zuigerveer gat vastzitten in de groef in de zuigerwand waarin die ligt en roest vast aan de

    cylinderwand ter plaatse.
    Jij koopt die auto en gaat er mee rijden. Bij de eerste keer starten breken de roestrandjes in de cylinders los, maar alle roest is daarmee niet verwijderd, dat duurt een tijd

    voordat dat eruit gepoetst is.
    De zuigerveren die in hun groeven vast goxideerd zijn, moeten zich ook weer 'lossen'. Met een beetje ongeluk breken er daarbij een paar.
    Maar goed, het motortje loopt; als

    een zonnetje, denk je en je gaat lekker toeren. Niet te hard rijden nog, want je bent nog niet zo goed gewend. Weinig snelheid, weing rijwind, weinig koeling dus.
    De motortemperatuur loopt op, tot

    bedrijfstemperatuur, en wanneer alles lekke warm geworden is kom je in een route waar de rijsnelheid weer lager ligt en er meer geschakeld moet worden doordat je in een bebouwde kom of zo terecht komt. Hoe dan

    ook, ergens onderweg vertraagd de snelheid en is er minder rijwind en loopt de temperatuur verder op dan bedrijfstemperatuur. Daarmee kom je in een ctitieke fase. De temperatuur kan dan zomaar even pieken, met

    het gevolg dat de passing van de zuiger in de cylinder door de uitzetting waarmee 'warm lopen' gepaard gaat, die passing eventjes te nauw wordt. In feite heb je dan een 'vastloper'.
    Tussen zuiger en

    cylinderwand is geen ruimte meer voor smeerolie en het aluminium last eventjes vast aan het ijzer. Dat gebeurt dan met name in die ring van roest en oxidatie waar we het in het begin van dit verhaal over

    hadden, Er worden stukjes van die ring afgebroken.
    Nu kom ik terug op de wetliners. De cylinderwanden zitten eigenlijk 'los' in het motorblok. Aan de bovenrand is er een nauwe passing in het dek van het

    blok en wordt de cylinderbus tegengehouden in het omhoog komen doordat de koppakking er op ligt en die wordt van boven afgedekt door de kop. Daarvoor dienen de kopbouten.
    Wanneer nu een zuiger heel even

    vastloopt in de cylinder drukt de zuiger de cylinderwand dus omhoog. De koppakking drukt dan wat meer samen en de kopbouten rekken ietsje uit onder de bijzonder hoge druk de een vastloper met zich meebrengt.


    Doordt de cylinderwand ietsje omhoog gedrukt wordt heeft dit ook een effect onderaan de cylinderbus, waar die in de bodem van het motorblok staat. Ook daar gaat de cylinderwand eventjes ietsje omhoog.
    Nu

    gebruikte ik het woord 'wetlinr' al even. De koelvloeistof spoelt vrijelijk om de cylinderwanden heen. Die koelruimte wordt vanboven afgesloten door het dek van het motorblok en vanonderen door de bodem van

    het blok. In die bodem steken de vier cylinders. Om die waterdicht in de bodem vast te zetten hebben de cylinders daar een kraag en tussen die kraag en de bodem van het blok is een afdichting in de vorm van

    twee koperen achten (8) waarbij door elk oog van de acht een cylinder heensteekt. Die kopren afdichting is prima, wanneer je die met rust laat. De oxidatie en electrolise tussen dat koper en het staal van de

    cylinderwand en het gietijzer van het blok zorgt voor een perfecte afdichting. Allee;., wanneer de cylinder ietsje opgetild wordt verbreekt deze afdichting, er komen scheurtjes in het oxide. De boel lekt

    koelvloeistof. De koelvloeistof komt in de motorolie.
    De oliepomp pompt smeerolie met wat koelvloeistof erin door het smeersysteem.
    Zo komt er ook koelvloeistof aan de binnenkant van de cylinderwanden. En

    waar water zit zit geen olie; daar heeft de zuiger even geen smering en bij wrijving van metaal op metaal krijg je hitte en dat leidt tot een vastloper.
    Wanneer het al zo erg is dat er stoom uit de

    olievuldop op het kleppendeksel komt heb je dus al flink wat koelvloeistof in het carter en worden ook de lagers van koelvloeistof voorzien.
    Dat je weinig olieverbruik hebt -gezien de pijlstok- is dus

    misleidend, want je olie wordt aangevuld met koelvloeistof. Het kan je opgevalln zijn dat je de radiateur (geregeld) moest bijvullen.
    Nu begrijp je waarom er mensen zijn die bij een auto die jarenlang

    stilgestaan heeft de motor eruit halen en die vanbinnen helemaal schoonmaken voordat e er uberhaupt mee gaan rijden. Dat zijn dus de mensen die hetzelfde euvel hebben meegemaakt waar jij nu mee te maken hebt.

    Zij weten dat tevoren schoonmaken minder werk is en veel goedkoper dan dat achteraf te doen. Ik ben ook zo'n 'Hannes'.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 2 maanden geleden #838 door G.A.C Bouwmeester

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 198

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Is er al een compressie test gedaan?
    Er kan ook nog een brandstof probleem zijn.
    Als brandstofleidingen "droog" gestaan hebben en er stroomt weer benzine door kan er aanslag aan de binnenzijde van

    de leidingen los komen. Een exstra filter voor de brandstof pomp kan al veel problemen voorkomen. Dan blijft de leiding bij het motorblok naar de SU carburateurs nog over. Het vuil uit deze leidingen komt in de

    vloterkamers terecht en kan de doorstroom blokkeren. Als je dan weer even stil staat zakt het naar beneden en kan je daarna weer even verder rijden tot het weer de doorstoming blokkeerd.
    Dit is snel te onder

    zoeken; deksel van de vlotterkamer los halen en controleren op rommel, de benzine in de vlotterkamer moet "helder" zijn. Ook even de vlotternaald er uit halen en door blazen,tegende doorstroom richting in.




    Gr Marcel

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    7 jaren 2 maanden geleden #840 door Gerard Buter
    • Gerard Buter

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Gerard Buter in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Excuses voor de wat late reactie op jullie adviezen. Was er dit weekend niet.
    Ik bedank jullie hierbij voor de bruikbare tips en deze zullen zeker gebruikt worden bij de oplossing van de klachten.



    Dit gaat lukken door een gerenommeerd klassieker bedrijf Lex Classics te Waalwijk.
    Lex heeft ons de auto kortgeleden geleverd en Lex voelt zich verplicht om hem tiptop te krijgen.
    We zijn er van

    overtuigd dat dit door hem gebeurd.

    Nogmaals mijn dank voor jullie hulp.
    Groet,
    Gerard

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #1110 door Gerard Buter
    • Gerard Buter

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Gerard Buter in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Enige tijd geleden heb ik het forum aangeschreven dat er olie uit de carterontluchting kwam van onze nieuw aangeschafte TR3a bij Lex Classics te Waalwijk.
    Al bij de eerste rit viel het op dat er wat

    olie "gespuugd" werd vanuit de carterontluchting. Echter slechts in zeer beperkte mate en pas na ongeveer 100 km rijden..
    Na een paar wat langere ritten bleek dit steeds erger te worden. Ook had ik hierover

    contact gehad met Lex Classics. Afgesproken werd dat ik richting Waalwijk zou rijden en wij elkaar bij Utrecht zouden treffen, zodoende kon men direct zien wat er aan de hand was.
    Het bleek een goede keuze

    daar af te spreken. De olie vloog er inmiddels uit en de motor kookte.
    De monteur zag direct hoe ernstig het was.

    Na mijn melding op het forum heb ik diverse reacties gekregen hoe ernstig dit zou

    kunnen zijn en wat me mogelijk boven het hoofd hing.

    Inderdaad bleek de motor dermate defect dat reparatie niet interessant was en duurder dan een gereviseerde motor.

    Zonder daar op aan te

    dringen gaf Lex Classics aan de zaken voor ons op te lossen.
    Het duurt natuurlijk altijd te lang, maar het werd wel fantastisch geregeld.
    Lex bestelde in Engeland een gereviseerde motor. Deze moest nog

    afgerond worden wat enige weken duurde. De motor kwam er uiteindelijk en werd netjes ingebouwd en getest.
    Voor ons als klant waren hier geen kosten aan verbonden !
    Ik moet zeggen dat ik zeer onder de

    indruk ben van deze service.

    Inmiddels rijden we al weer enige weken zorgeloos rond in onze TR3a, genietend van het mooie weer.

    In het Leden en Registerboekje zag ik dat "onze" TR in het

    verleden van de heer G.H.E. Smeets te Sittard is geweest.
    Ik ben natuurlijk nieuwsgierig naar het verleden van deze auto.
    Wellicht herkent iemand iets uit deze gegevens (Chassisnr TS 46832L, kenteken DH-

    96-93)

    Met vriendelijke groet,

    Gerard Buter
    Laatst bewerkt 6 jaren 10 maanden geleden doorGerard Buter.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #1111 door G.A.C Bouwmeester

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 198

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Mooi opgelost!

    Hulde en een goed gevoel voor service.
    En nu lekker toeren!

    Wat was nu de oorzaak van het olie verlies door de carterontluchting?
    Heeft die monteur daar nog wat over

    gezegd of uitgelegd?

    Marcel.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #1113 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Gefeliciteerd! Daar heb je een paar weekjes wachten graag voor over.
    Ben ook wel benieuwd wat ze bij Lex Classics in de ingewanden van het motorblok voor storing hebben aangetroffen. Dat willen ze

    ons vast nog wel vertellen.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    6 jaren 9 maanden geleden #1140 door Gerard Buter
    • Gerard Buter

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Gerard Buter in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Op verzoek van enkele forumleden nog even verder geïnformeerd naar de reden van de motorbeschadiging.
    Hierbij het antwoord van Lex (Classics):

    Ik was en ben erg druk op dit moment vandaar dat

    ik nog niet gereageerd had.
    Wij vermoeden dat door slechte koeling en bepaalde slijtage de motor is vastgelopen en daardoor de schade is aangericht.
    Nu is het gehele draaiende gedeelte nieuw en de

    waterpomp vervangen waardoor het weer prima moet lopen.

    Het onderwerp ligt weer achter ons en het hopen is op nog veel mooi weer.

    Groet,
    Gerard
    Bijlagen:

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    6 jaren 9 maanden geleden #1141 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    In een overzicht van 2008 vind ik dat dit kenteken op naam staat van een Krepel in Klarenbeek.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    6 jaren 9 maanden geleden #1145 door Gerard Buter
    • Gerard Buter

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Gerard Buter in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Beste Wim,
    Bedankt voor de aanvulling van de historie van de auto.
    Dat is altijd leuk om te weten (en om te proberen om eens een oude eigenaar te benaderen, leuk winterklussie)

    Ik heb nu

    het volgende op het kenteken DH - 96 - 93

    Via Lex Classics +/- 2009 - 2012 : Huub van der Zee (architecten) ; Houten (?)
    TR Register 2012 : G.H.E Smeets ; Sittard
    TR Register 2008 : Krepel ;

    Klarenbeek

    Aanvullingen zijn altijd welkom.

    Echt lang is hij niet bij zijn nieuwe baasjes geweest. mmmh.

    Groet,
    Gerard

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    6 jaren 9 maanden geleden #1146 door Wim Fournier
    • Wim Fournier

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Wim Fournier in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    Hoe lang zo'n auto bij de eigenaar blijft ligt meestal niet aan de auto.
    Er zijn heel veel nieuwe eigenaren waarvan de vrouw dat -in haar ogen- (aanvankelijk) schattige autootje in het gebruik

    ervaart als een onding. Wie zo'n auto koopt moet er op rekenen dat er nog enkele duizenden euro's aan te pas kunnen komen om de auto klaar te maken voor het gebruik wat je er van wil maken. En als je dan niet

    je eigen krantenwijk hebt, moeten die kosten uit de huishoudportemonnee komen. Daar is ook niet iedere partner op ingesteld. Mannen hun rijgedrag ondergaat vaak ook een hele verandering wanneer ze eenmaal aan

    hun nieuwe Engelse sportwagentje gewend raken. Dan blijkt het een rauw ding te zijn. En kan makkelijk als 'gevaarlijk' ervaren worden. In elk geval raakt je haar in de war, het tocht en sommigen worden met

    zo'n chauffeur gewoon misselijk. En dan kan je het ook nog treffen dat er een 'onvindbare' storing optreedt en de eigenaar allerlei (kostbare) onderdelen begint te vervangen en het helpt allemaal niks. Dan

    blijkt dat er een draadje naar de bobine niet helemaal strak vast te zitten; even knijpen met de waterpomptang --nooit meer last gehad.
    Het is helemaal niet moeilijk om een hekel aan je historische

    automobieltje te krijgen. Hij komt nauwelijks meer van stal en na een paar jaar verzekering betalen; doe hem maar weg.
    Prima auto, overigens. Soms zit er een draadje los (bij de auto of de liefhebber).

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    6 jaren 9 maanden geleden #1147 door Gerard Buter
    • Gerard Buter

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Gerard Buter in topic Verlies van compressie na ongeveer 100 km rijden
    :laugh:
    Tsja, het kon wel eens vaak zo gaan.
    Neemt niet weg, wij zijn er blij. Moeder heeft een duidelijke stem in het geheel gehad bij de inruil van onze MGB.
    Een greep uit het huishoudbudget

    doet nog wel fronsen, dat is nou weer jammer.
    Dat er een draadje los zit bij deze liefhebber verbaast haar al niet meer (of valt haar niet meer op).
    Dinsdag gaan we overigens naar Alkmaar voor onze eerste

    TR club avond.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden