Demo

Lucas sport bobine

6 jaren 10 maanden geleden #919 door Pieter Maclaine Pont
  • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Lucas sport bobine was gemaakt door Pieter Maclaine Pont
    Ruim jaar geleden heb ik een 123 ontsteking gemonteerd en de standaard bobine vervangen door een Lucas Sport bobine. Deze wordt ook geadviseerd in de documentatie van 123. Nu ben ik een kleine 2000km

    verder en met name het starten na een paar dagen stilstand werd steeds lastiger, hoewel de startmotor perfect draaide. Een paar dagen geleden nam het vermogen merkbaar af en gisteren is de auto afgeslagen om

    niet meer te starten. Het gaat om een TR6PI, dus de injectie was bij voorbaat verdacht maar dat is het niet. Tijdens het starten geven de injectoren een mooie verneveling te zien. Het bleek dat de bougies niet

    vonken. Als je een bougie reachtstreeks aansluit op de bobine en je stuurt die bobine direct aan met een kabeltje naar massa dan blijkt de bougie af en toe te vonken en dan nog erg zwak.

    Zijn er mensen

    die ervaring hebben met dit type bobine? Is het een bekende kwaal of zie ik iets over het hoofd?

    Dank voor jullie input bij voorbaat,

    Groet, Pieter

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #920 door Kees van Schuppen

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 232

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Kees van Schuppen in topic Lucas sport bobine
    beste pieter, heb je de rotor al gecontroleerd???
    de bobinekabel van de verdeelkap lostrekken en op de bobine laten zitten.
    nu het blanke deel van de kabel bij massa houden en starten, als je dan

    een vonk hebt is hoogstwaarschijnlijk de rotor doorgeslagen. dat is niet te zien.
    succes mvg kees

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #921 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic Lucas sport bobine
    Beste Kees, dank voor je reactie. De rotor kan het niet zijn want ik heb de bobine rechtstreeks met de pluspool van de accu verbonden en aangestuurd door de massa met de hand te schakelen. Vervolgens heb

    ik de bougiekabel met bougie rechtstreeks op de bobine aangesloten dus de hele ontsteking verder omzeild. Ik ben vrij zeker dat het aan de bobine ligt en zou graag willen weten of er meer mensen zijn die

    ervaring hebben met dit type bobine. Ik weet dat een aantal clubleden ook met een 123 ontsteking rondrijden en die hebben mogelijk hetzelfde type bobine.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #923 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic Lucas sport bobine
    Beste Pieter,

    Als je 't hebt over zo'n goudkleurige Lucas bobine, heb ik daar vooralsnog geen problemen mee.

    M'n neef met een TR4, heeft daarintegen in de beginfase met zijn 123 i.c.m.

    z'n bobine (gewone..?) wel storingen gehad.

    Zelf heb ik er tot op heden ongeveer 6500 km storingsvrij mee gereden.

    Groet-Raymond
    Laatst bewerkt 6 jaren 10 maanden geleden doorRaymond van Donk.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #924 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic Lucas sport bobine
    Beste Raymond,

    Ja, dat is degene die ik bedoel. Toen ik mijn ontsteking kocht werd me sterk aangeraden om niet door te rijden met de standaard bobine. Maar het was toch wel mijn verwachting dat de

    nieuwe het langer dan 2000km zou uithouden.

    Groeten, Pieter

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #926 door Kees van Schuppen

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 232

  • Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Kees van Schuppen in topic Lucas sport bobine
    beste peter, zelf rijd ik nu zo'n 2 jaar met 123 in combinatie met een lucas sport bobine zonder problemen. ( ong. 10 000 km.) tevens heb ik de afgelopen tijd meerdere 123 ontstekingen ingebouwd in

    combinatie met lucas sport dan wel met een blauwe bosch of beru bobine. (ongeveer 7 stuks )
    tot nu toe geen klachten ontvangen.
    de enige klachten die mijn pad hebben gekruist zijn in combinatie met een

    standaard bobine, met het onderdeel nummer GCL110.
    verder 2 klachten door bobines van verkeerd voltage op TR zessen van na 1972.
    hier hoort officieel het type TT29812 (6V ballasted) gemonteerd te worden

    als de bedrading nog origineel en functioneel is. ( weerstandsdraad naar de bobine )
    indien deze draad niet meer aanwezig of disfunctioneel is dan moet type TT2981 gemonteerd te worden.(12V)

    hier

    kunnen problemen uit voort vloeien door verkeerde voltages.
    mvg kees

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #928 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic Lucas sport bobine
    Vanmiddag heb ik contact gehad met Henry Hebels, van Hebels in Eindhoven waar ik het setje ook heb gekocht. Het blijkt dat er een groot aantal slechte rotors in de handel is (geweest?) dus hebben we de

    test nog even beter gedaan. Ontsteking weer aangesloten en bobinekabel direct op een bougie gezet. Resultaat? Helaas niets. Ook het vervangen van die kabel door een bougiekabel leidde tot niets. Dus de rotor is

    niet de grootste verdachte. Ik denk trouwens dat de mijne nog uit de tijd stamt dat kwalitatief goede rotors werden gemaakt. Ook het ledje in de ontsteking brand dus daar lijkt niets aan de hand. Toch het meest

    waarschijnlijk de bobine. Henry Hebels heeft toegezegd mij die samen met een nieuwe rotor toe te sturen. Prima service dus en dat mag ook wel eens gemeld worden. Ik hou jullie op de hoogte.
    Bijlagen:
    Laatst bewerkt 6 jaren 10 maanden geleden doorPieter Maclaine Pont.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #933 door John Baeten

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 7

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door John Baeten in topic Lucas sport bobine
    Beste Pieter,

    Ik heb sinds vorig jaar April ook een 123 onstekking (ik heb gekozen voor de Tune variant omdat ik een niet standaard blok/nokkenas en carb setup heb) en heb ongeveer 400 km zonder

    problemen kunnen rijden. Bij mij was daarna de electronica van de 123 kapot maar dit is zonder problemen opgelost door de firma Hebels. Ondertussen is de 123tune afgesteld op een dyno en ik heb sinds toen ruim

    3000 km zonder problemen gereden.

    Groeten,

    John

    UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
    OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
    HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
    TORQUE is how far you take the wall with you.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #934 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic Lucas sport bobine
    Dat is wat ik bedoel. Alles kan kapot, maar hoe een leverancier er mee om gaat is belangrijk.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #935 door G.A.C Bouwmeester

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 197

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Lucas sport bobine
    @ John,

    Is de 123 Tune zijn meer prijs waard, en is het eenvoudig in te regelen?
    Kom je echt op een heel andere setting uit als bij de standaard mogelijkheden?
    Graag hoor ik jouw

    bevindingen.

    Gr Marcel
    Laatst bewerkt 6 jaren 10 maanden geleden doorG.A.C Bouwmeester.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #936 door John Baeten

  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

  • Berichten: 7

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door John Baeten in topic Lucas sport bobine
    Beste Marcel,

    Ik heb op aanraden van Henry gekozen voor de tune versie omdat je dan helemaal vrij bent met het kiezen van een vervroegings curve.Bij de 123tune komt een software paket waarbij je

    de curve zelf kunt instellen. Dit kan met de 123tune gemonteerd. De normale versie moet voor het kiezen van een passende curve gedemonteerd worden. Ik heb van Henry een basis curve gekregen die op ervaring bij

    mijn auto zou passen en daarmee liep de motor inderdaad prima. Dit was kort na een volledige revisie. Na een tijdje met mijn 3a gereden te hebben is deze volledig afgesteld op een dyno door de specialisten van

    onixx. Zij hebben ook mijn webers afgesteld in combinatie met de 123 tune en dat maakte veel verschil.

    Als je wilt kan ik een paar curves mailen (de software kun je van de 123 site halen).




    Groeten,

    John

    UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
    OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
    HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
    TORQUE is how far you take the wall with you.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #937 door G.A.C Bouwmeester

  • Gold Boarder
  • Gold Boarder

  • Berichten: 197

  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door G.A.C Bouwmeester in topic Lucas sport bobine
    John,
    Dank voor de snelle reactie.
    Een 123ontsteking heeft wel de aandacht. Het alleen elektronich maken van de ontsteking met Accuspark lijkt mij ook maar een halve oplossing. Dus eerst maar weer

    gewone kontactpunten en verdelerkap gemonteerd.
    Hij blijft allen iets pingelen als je van laag uit de toeren optrekt, dit is misschien met een andere aangepaste ontstekingstijd op te lossen?

    Afgelopem

    weekend zijn we wel lekker wezen toeren zonder problemen.

    Gr Marcel

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #945 door Pieter Maclaine Pont
    • Pieter Maclaine Pont

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Pieter Maclaine Pont in topic Lucas sport bobine
    Beste mensen, allemaal bedankt voor de input. Nieuwe bobine gemonteerd maar toch nog een slechte koude start. Eenmaal op temperatuur rijdt de TR weer als nieuw, nou ja, beter dan toen die nieuw werd

    geleverd. Er bleek echter ook een tweede probleem, want ondanks het goede lopen was de koude start domweg nog slecht. Uiteindelijk bleek de kabel van de choke naar de meteringunit gebroken. Tsja, dan krijg je

    dat. Als je twee problemen tegelijk hebt en je legt de focus bij het ene.... Gelukkig heb ik indertijd van Harm Klijn het advies gekregen om alleen de kabel naar de meteringunit aan te sluiten, en niet die naar

    de gaskleppen, dus ik had nog een kabel over. Die past net en alles functioneert weer zoals het hoort.
    Laatst bewerkt 6 jaren 10 maanden geleden doorPieter Maclaine Pont.

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    6 jaren 10 maanden geleden #946 door Raymond van Donk
    • Raymond van Donk

  • Bezoeker
  • Bezoeker


  • Geslacht: Onbekend
  • Verjaardag: Onbekend
  • Beantwoord door Raymond van Donk in topic Lucas sport bobine
    Beste Pieter,

    't Is fijn om te horen dat het probleem "has been solved"...

    Fijn weekend - Raymond

    Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

    Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden