Demo

bougiekabel

1 maand 3 weken geleden #3934 door Chris Veltman
  • Chris Veltman
  • Onderwerp Auteur

• Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

• Geslacht: Man
  • Verjaardag: Onbekend
  • bougiekabel werd gestart door Chris Veltman
    Het bleek dat koperen kern bougiekabel veel storingen rondom de motor produceren.
    Een bedrijf schreef deze verklaring. als elektrotechnicus snap ik dit niet.

Een koperen-kern-bougiekabel (geen weerstand) verstoord de werking in het hoogspanning circuit en in het bijzonder de werking van de bobine, de bobine produceert hierdoor b.v. de ene keer een sterke vonk aan de bougie en de volgende keer een zwakke vonk, verdeel je dit over alle cilinders van de motor dan krijg je met bougiekabels met een koperen kern nooit een mooie loop van de motor, dit heeft uiteindelijk een negatief effect op de loop van de motor en het vermogen.

Bougiekabels met een zachte-kern (wel weerstand) zorgen voor een demping in het hoogspanning circuit, de demping zorgt er juist voor dan de bobine zich nu optimaal kan laden en ontladen, per saldo is de vonkkracht per bougie nu krachtiger en gelijkmatig. Gevolg is veel regelmatigere loop van de motor en meer vermogen.

Het is soms moeilijk voor mensen met een verleden anders te laten denken, zeker als de techniek vooruit streeft. Dat geld ook voor het blijven toepassen van contactpunten.

Bougiekabels met een zachte kern heb je in heel veel kwaliteiten. De graadmeter is dan alles onder de € 50 niet goed is. De beste kabels zijn de z.g. Magnet-Core bougiekabels, bij deze kabels wordt de stroom door 2x paden geleid waardoor er een magnetisch veld ontstaat met een nog beter resultaat aan de bougie. Pertronix bougiekabels zijn altijd Magnet-Core.

Bijgaand onze aanbieding voor jouw Triumph TR4A:

-Pertronix Low Resistance "High Performance" Bougiekabelset volledig geproduceerd volgens model of opgave, 4 cilinder € 98 ( excl.btw € 81 ). Productie 1x werkdag!

Kabels worden geleverd inclusief bobinekabel. Verkrijgbaar in de kleur zwart, rood en blauw. Aansluitingen recht of haaks op de bougie en haaks op de verdeelkap. Onze bougiekabels zijn "custom made" en u dient de totale lengte per kabel (inclusief kappen) aan ons op te geven (tolerantie +/- 1-2cm per kabel). U mag ook de oude kabels naar EDS sturen (tolerantie +/- 0.5-1cm per kabel).

Kan iemand hier nog wat zinnigs over zeggen. Mijn ervaring is dat de "zachte " kabels veel storingen veroorzaken door o.a. breuken. Daarom gebruik ik koperen kern kabels.
    Er is bij mij ook nog geen bobine gesneuveld. De 123 ontsteking was instabiel en heb ik vervangen door CSI ontsteking.

Ra ra wat si wijs?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

1 maand 3 weken geleden #3935 door Kees van Schuppen

• Gold Boarder
  • Gold Boarder

• Beantwoord door Kees van Schuppen in topic bougiekabel
    Over dit onderwerp lopen de meningen zeer uiteen. Zover ik weet geven koperen kern kabels een probleem als er meer dan 40.000 volt doorheen komt. De kabels met de "zachte" kern kunnen tot 60.000 volt verdragen.
    Ikzelf rijdt al meer dan 10 jaar met koperen kern kabels, een 1-2-3 ontsteking en een HQ bobine zonder enig problemen.
    Ik denk zelf dat we ons niet gek moeten laten maken door "experts" die hun marketing onderbouwen met aannames.
    mvg
    Kees

1 week 5 dagen geleden #3982 door Chris Veltman
    • Chris Veltman
    • Onderwerp Auteur

• Fresh Boarder
  • Fresh Boarder

• Beantwoord door Chris Veltman in topic bougiekabel
    John Ling (Limpex-sport) schreef me:
    Wat een flauwe kul zeg. Ten eerste, als iemand het heeft over een zachte kern, dan kan je die niet serieus nemen.Een std koperen kern kabel is maximaal geschikt voor contactpuntjes ontstekingen met de daarvoor bedoelde bobines met minimaal 3 ohm weerstand. Bij elektronische ontstekingen werd std kabels gemonteerd met koolstof kern, vooral bij Europese en amerikaanse auto's. Bij Japanse auto''s, vooral de sportieve types van Honda en Nissan werden vroeger al electrocord kabels gebruikt, die een stuk lager in weerstand waren dan de koolstofkabels en ook een stuk minder snel in weerstand opliepen. Pas eind tachtiger en begin negentiger jaren kwamen de kabels met een kern van aramide vezels op de markt, deze hadden een zeer lage weerstand en door gebruik, werd deze niet hoger.
    Ook de stelling, dat geen weerstand de werking verstoord, juist andersom. De weerstand van koolstof kabels is verschillend qua lengte van de kabel, zodoende krijgt de ene cilinder een krachtigere vonk dan de andere, dus sterkere ontbranding. Als er geen weerstand is, krijgt elke cilinder een even krachtiger vonk. Ook de bobine kan zijn ontlading beter en sneller kwijt, dan bij weerstand kabels, zodat hij zich ook sneller kan laden. Electriciteit benadert de snelheid van het licht. Dus geen weerstand, sneller leeg en sneller weer vol.
    Onze koperen kern kabel heeft een andere kwaliteit manteling, waardoor hij 40 KV aan kan. Hij kost wel incl. btw € 25,00 per strekkende meter.

Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden