TR's by Harris Mann

Door het samenvoegen van verschillende Engelse automerken in een overkoepelend bedrijf onder de naam British Leyland werd de directietop erg zwaar. De staf van het voormalige Triumph kreeg de verantwoordelijkheid om een sportwagen te ontwerpen die binnen de nieuwe firma de naam Triumph moest gaan dragen. Hiermee werd MG buitenspel gezet. In 1970 werd er een project opgezet om de twee verouderde “big sportscars”, de MGB en de TR6 te vervangen door een volledig nieuw en modern ontwerp. Het ontwerp moest een wereldwijde aantrekkingskracht hebben op kopers en geschikt zijn om in grote aantalen te worden geproduceerd. British Leyland ontwerper Harris Mann zorgde na 4 jaar voor het ontwerp van de Triumph TR7 Fixedhead Coupé. De vraag op de markt zorgde voor een evolutie van de auto via de TR7 cabriolet naar de TR8 coupé en TR8 cabriolet.

 

TRIUMPH TR7 Fixedhead

In 1975 kwam de TR7 coupe op de markt. Een sportcoupe die niets gemeen had met de vroegere TR's. British Leyland had de wagen vooral om verkooptechnische reden de aanduiding TR gegeven. De carrosserie vertoonde de inmiddels overbekende wigvorm. De motor was een 4 cylinder van 2 liter. Prestaties en verbruik waren goed maar in het begin was de betrouwbaarheid twijfelachtig. In 1977 storte de veelbelovende TR7 markt onverwacht in en kelderde de produktie. Het werd duidelijk dat er een variant moest komen zonder dak.

TRIUMPH TR7 Drophead

In 1979 verscheen de langverwachte en beter ogende TR7 Drophead op de markt. Natuurlijk was de wagen in eerste instantie voor de Amerikanen bestemd. In 1980 werd dit model ook op het Europese continent leverbaar. In dat zelfde jaar echter begonnen zich donkere wolken boven het merk Triumph samen te pakken.
tr7-drophead
tr8-fixedhead

TRIUMPH TR8 Fixedhead

Vanaf de ontwikkeling van de TR7 in 1972-1974 is het de bedoeling om de TR7 ook met de Rover V8 motor uit te voeren. De prototypes van de TR7 zijn in 1973 in Wales getest. Van die tests bestaan foto’s van een prototype TR7 met V8 motor. In 1977 is de eerste serie van de TR8 Coupé gebouwd. Deze is voor marketingdoelen naar Amerika verscheept. De uitvoeringen van de TR8 Fixedhead verschillen sterk. Allemaal hebben ze de Rover V8 die goed is voor ca. 133 pk en 200+ km/u, dubbele carburateurs, stuurbekrachtiging en grijze lichtmetalen velgen. Optioneel zijn automatische versnellingsbak, airco, linnen schuifdak, striping en het kofferrek. Sommige auto’s hebben een lucht-injectiesysteem om de uitlaatgassen te reinigen en zodoende aan de toenmalige Amerikaanse milieu-eisen te voldoen.

TRIUMPH TR8 Drophead

In 1980 kwam de cabriolet versie van de TR8 op de Amerikaanse markt. Het grote verschil tussen de 1980 en 1981 modellen is de benzine-injectie. In 1981 waren alle wagens daarvan voorzien, terwijl in 1980 alleen de in de staat California verkochte modellen voorzien waren van benzine-injectie. Net toen de TR8 op de Engelse markt verscheen, werd de productie gestopt. Er zijn 22 exemplaren met rechts stuur verkocht. Met de productie van de laatste TR in oktober 1981 kwam er een einde aan een serie van roemruchte sportwagens.
tr8-drophead
 
 

Contact de TR Club

De TR Club is via de volgende adressen bereikbaar:

 
trch-logo 2

TRCH Nieuwsbrief

Als clublid ontvang je automatisch onze Nieuwsbrief en daar hoef je niet voor in te schrijven. Wil je de Nieuwsbrief niet meer ontvangen dan kan je met een klik onderaan de Nieuwsbrief je afmelden.

Ontvang je geen TRCH nieuwsbrief dan is waarschijnlijk jouw e-mailadres niet bij ons bekend. Tevens is het dan ook niet mogelijk om in te loggen op de site. In de Nieuwsbrief melden we de laatste belangrijke club berichten en aankondigingen van komende evenementen. Zo blijf je altijd snel op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de club.