De Triumph TR familie

Zonder de TR sportwagens zou het merk Triumph na WOII waarschijnlijk niet erg lang hebben bestaan. Er was in Europa, maar ook in Amerika, een toenemende vraag naar sportauto's. Reden om in het begin van de jaren '50 een sportwagen te ontwikkelen voor het marktsegment waarin vooral MG haar verkoopsuccessen behaalde. Triumph was niet de enige. Healey en Jaguar ontwikkelde ook hun sportwagens. Echter, de prijs/kwaliteit verhouding en vooral de betrouwbaarheid in diverse race- en rallysituaties zorgde voor een toenemende vraag en een vaste groep rijders. Tussen 1953 en 1981 werden de TR sportwagens geproduceerd, sommige typen in grote productieaantallen, andere typen weer zeer beperkt. Op basis van de TR zijn ook een aantal varianten verschenen van diverse fabrikanten.

Triumph 20TS (1953)

20ts-05
Standard-Triumph kon in 1952 niet achterblijven na het succes van Jaguar met de XK 120 en MG met de TD en toonde op de Londense Motorshow van dat jaar voor het eerst een "productie-rijp" product van een nieuwe sportwagen. Althans zo leek het. De wagen, met codenaam 20TS, was gebouwd op een chassis dat veel gelijkenis vertoonde met dat van de Standard Flying Nine en was uitgevoerd met de voorwielophanging van de Triumph Mayflower. Als motor werd de twee liter Standard Vanguard motor, die 75pk leverde, gebruikt. Bij het testen viel de wagen door de mand. Het type aanduiding TR1 heeft hij nooit gehad.

 
Triumph TR2 (1953-1955)

tr2
In Jabbeke (België) kwam in mei 1953 het prototype TR2 aan de start van de snelheidsrecord dagen. De TR2 werd gereden door Ken Richardson met op de vliegende mijl een snelheid van 200 km/h en over de vliegende kilometer 201 km/h. In juli 1953 ging de TR2 in productie, de motor was een 4 cylinder van 2 liter. In oktober 1954 werden de lange deuren vervangen door korte. Dit bleek nodig om de beschadigingen die optraden bij het openen van de deur langs de stoeprand te voorkomen. Vanaf het begin was de TR2 zeer succesvol in wedstrijden en rally's, o.a. in de Mille Miglia, Le Mans en in de Alpen Rally. Maus Gatsonides en Rob Slotemaker zijn twee heel bekende Nederlandse TR-coureurs.

 

Sidescreen TR's

Triumph TR3
(1955-1957)

Triumph TR3a
(1957-1962)

Triumph TR3b
(1962)

Michelotti TR's

test-img

Triumph TR4
(1961-1965)

test-img

Triumph TR4a
(1965-1967)

test-img

Triumph TR5
(1967-1968)

test-img

Triumph TR250
(1967-1968)

Karmann TR's

test-img

Triumph TR6pi
(1968-1975)

test-img

Triumph TR6carbs
(1968-1976)

Harris Mann TR's

test-img

Triumph TR7 Fixedhead
(1975-1981)

test-img

Triumph TR7 Drophead
(1979-1981)

test-img

Triumph TR8 Fixedhead
(1977-1979)

test-img

Triumph TR8 Drophead
(1980-1981)

Varianten op TR basis

test-img

Triumph TR2 Francorchamps Coupe 
(1954-1956)

test-img

Swallow Doretti
(1954-1955)

test-img

Peerless GT
(1957-1960)

test-img

Warwick GT
(1961-1962)

test-img

Triumph Italia 2000
(1958-1963)

test-img

Triumph GTR4 Dove
(1963-1964)

 
 

Contact de TR Club

De TR Club is via de volgende adressen bereikbaar:

 
trch-logo 2

TRCH Nieuwsbrief

Als clublid ontvang je automatisch onze Nieuwsbrief en daar hoef je niet voor in te schrijven. Wil je de Nieuwsbrief niet meer ontvangen dan kan je met een klik onderaan de Nieuwsbrief je afmelden.

Ontvang je geen TRCH nieuwsbrief dan is waarschijnlijk jouw e-mailadres niet bij ons bekend. Tevens is het dan ook niet mogelijk om in te loggen op de site. In de Nieuwsbrief melden we de laatste belangrijke club berichten en aankondigingen van komende evenementen. Zo blijf je altijd snel op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de club.